Turun alueen yhdeksän rotaryklubia järjestivät yhteisen avointen ovien illan kaikille rotarytoiminnasta kiinnostuneille. Marraskuun pimeyden keskelle ravintola Suomalaiselle Pohjalle saapuikin yli 50 henkilöä tutustumaan rotarien toimintaan.

Tapahtuman fasilitaattorina toiminut Turun Rotaryklubin Ainokaisa Saarinen johdatteli yleisön kuuntelemaan tiiviitä tietoiskuja erilaisista rotaryprojekteista ja rotarien toiminnasta. ”Ideanamme oli antaa puheenvuoro heille, jotka ovat päässeet kokemaan rotaryn vaikutuksen omassa elämässään”, Saarinen sanoo. ”Puhumalla tästä halusimme osaltamme luoda toivoa maailmaan.”

Puhujat kuljettivatkin yleisöä aina Turun skeittiparkeilta ja Majakkasairaalasta Ukrainan taistelukentille ja gambialaisen jalkapallon pariin. Tyks-sairaalapalveluiden hallintoylilääkäri Riikka Aaltonen kertoi, miten merkityksellistä on ilahduttaa sairaalaan asiakkaita ja henkilökuntaa tiloissa olevan taiteen avulla. Skeittariaktiivi Anssi Uusitalo, jonka missiona on tarjota nuorille mielekäs urheiluharrastus, sanoi saaneensa rotareilta apua vaikuttamisessa ja yhteistyössä tärkeiden harrastuspaikkahankkeiden toteuttamiseksi.

Rotarien kenties tunnetuin toimintamuoto vaihto-oppilastoiminta oli myös esillä niin yhden vaihto-oppilaan kuin isäntäperheenkin silmin. Yhdysvalloista vietetyltä vuodeltaan juuri palannut Miina Jaarsma ja oman nuorensa Indonesiaan ”vaihtaneet” vanhemmat Mira ja Viktor Cancara suorastaan valloittivat yleisön kertoessaan, miten kasvattava ja avartava kokemus vaihtovuosi oli niin nuorelle itselleen kuin heidän perheelleen. Kaukaisempana sijaitsevat hyvän tekemisen kohteet olivat edustettuina videon välityksellä: Gambiaan matkasimme Samppalinnan klubin Tommi Sundqvistin seurassa, ja Sirkkalan klubin Tapani Kaarlas valotti, miten mittavan panoksen Suomen rotarit ovat antaneet Ukrainan tukemiseksi.

Puheenvuorojen myötä saatiin myös näkökulmia siihen, mitä rotarytoiminta voi yksittäiselle jäsenelle merkitä, ja millä eri tavoin toiminnassa voi olla mukana. Tapahtuman alussa haastateltu Turku Åbo -klubin Mikko Ylivakeri kertoi arvostavansa klubiemme monimuotoisuutta, eli eri klubeissa voi toimintaan osallistua eri tavoin ja löytää kokousajankohdistakin itselleen sopivimmat. ”Olen rotari, koska kipinä toimintaan syttyi 17-vuotiaana rotaryvaihto-oppilaana USA:ssa, ja rotarina toimiva isäni viitoitti tietä”, sanoo Ylivakeri.

Esitysten jälkeen osallistujilla oli mahdollisuus jatkaa keskustelua aiheista ja rotarytoiminnasta yleisestikin. Iltapalan äärellä tuntuikin käyvän äänekäs puheensorina ja tunnelma oli marraskuun synkkyydestä huolimatta varsin positiivinen – selvästi rotarytoiminta kiinnostaa ja koukuttaa. ”Nautin illasta. Loitte hienon ilmapiirin, ja kaikki puheenvuorot olivat mielenkiintoisia”, saatiin palautetta osallistujilta.

Mukana toteutuksessa ja vieraita kutsumassa olivat rotaryklubit Turku Aamuvirkut, Turku Aboa Nova, Turku Aninkainen, Turku Kupittaa, Turku Samppalinna, Turku Sirkkala, Turku Turun Linna, Turku Turunmaa ja Turku Åbo. Turun alueen yhteinen avoimien ovien tapahtuma ideoitiin ja luotiin, jotta voisimme näyttää alueen monipuolisuuden, mahdollisuuden osallistua alueen ja koko piirin toimintaan monipuolisemmin kuin vain yhden klubin kautta. ”Tällaista voisimme tehdä yhdessä myös naapurialueiden kanssa, ja kuitenkin toiminta olisi paikallisväritteistä, mikä on tärkeä elementti rotarytoiminnasta kiinnostuneiden kanssa käytävissä keskusteluissa”, pohtii piiri 1410:n alue 9:n apulaiskuvernööri Matti Hakoila.

Teksti ja kuvat: Ainokaisa Saarinen, Juha Hämäläinen

Translate »