Toimintaa alle 12-vuotiaille

Rotaryklubit ympäri maailmaa järjestävät toimintaa alle 12-vuotiaille lapsille. Lasten toimintaa kutsutaan yleisimmin nimillä EarlyAct tai RotaKids.

Toiminnan tarkoituksena on antaa lapsille mahdollisuus vaikuttaa ja tehdä hyvää omassa yhteisössään. Teemoina toiminnassa ovat esimerkiksi ystävyys, kiusaamisen ehkäiseminen, sosiaaliset suhteet, aktiivinen kansalaisuus, rauha, kulttuurien moninaisuus ja ympäristötyö.

RotaKids toiminnan tuomiseksi Suomeen on keväällä 2021 perustettu monipiirityöryhmä, jossa on edustajia jokaisesta Suomen Rotarypiiristä. Työryhmän tavoitteena on ollut jakaa tietoa RotaKids-toiminnasta, kannustaa Suomen Rotaryklubeja mukaan kehittämään lasten toimintaa, sekä konkreettisesti aloittaa RotaKids-toiminta Suomessa Rotaryvuoden 2021-2022 aikana.

Ensimmäinen muoto RotaKids-toiminnalle Suomessa on STEP-koulutuksen kanssa yhteistyössä järjestettävät Rotakids Weekend perheleirit, jossa lapset vanhempiensa kanssa pääsevät tutustumaan Rotarytoimintaan, uusiin ystäviin ja pitämään hauskaa yhdessä.

Ensimmäinen RotaKids Weekend perheleiri pidettiin Kaustisella 18-20.2.2022. Aurinkoisessa talvisäässä päästiin nauttimaan kivoista tehtävistä ja leikeistä, niin ulkona kuin sisällä ja saatiin uusia ystäviä ympäri Suomen. Leirin osallistujat saapuivat Kaustiselle kolmen Rotarypiirin alueelta ja mukana oli tasaisesti sekä Rotareita, että ei Rotareita lapsineen. Piiri 1410 oli leirillä hyvin edustettuna, sillä puolet leirille osallistuvista perhekunnista oli tullut paikalle piirin 1410 alueelta.

Hyvän palautteen siivittäminä RotaKids-tiimin työ jatkuu. Uusia leirejä on tulossa ja muitakin toimintamuotoja aletaan viemään eteenpäin.

Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan toimintaan työryhmän jäseneksi tai jos klubisi haluaa järjestää vaikkapa tapahtuman RotaKids teemalla, otathan yhteyttä. Kerromme mielellämme lisää.

Lisää tietoa saat osoitteesta www.rotary.fi/rotakids

sekä sähköpostilla osoitteesta tiina.malkamo.rotary@gmail.com

Translate »