Rauhantyö

Piiri 1410 on keväästä 2017 alkaen panostanut kansainväliseen rauhantyöhön. Joka vuosi piiri rekrytoi ympäri Suomea henkilöitä ohjatakseen heitä hakemaan Rotary Peace Fellow -stipendejä Rotarysäätiöltä. Stipendiaatit pääsevät opiskelemaan joko kaksivuotista maisterintutkintoa tai yksivuotista ammatillista täydennyskoulutusta seitsemässä Rotary Peace Centerissä. Lähin näistä Peace Centereistä on Ruotsissa Uppsalan yliopistossa. Muut ovat yliopistoissa Englannissa, Yhdysvalloissa, Australiassa, Japanissa, Thaimaassa ja Ugandassa.

Joka vuosi piirimme on onnistunut saamaan 1-2 stipendiaattia näihin yliopistoihin opiskelemaan rauhan edistämistä ja konfliktin ratkaisua. Suomalaisten hakijoiden lisäksi voi piirimme kautta hakea rauhanstipendiä maista, joissa ei ole rotarytoimintaa tai jotka eivät tue Rotaryn rauhankoulutusta.

Piirimme on Euroopan ainoa piiri, joka on saanut Rotarysäätiöltä Peacebuilder District -tunnustuksen. Jokainen piirin rotari lahjoitti ns. Rauhan kympin vuonna 2019 Rotarysäätiölle. Kerätty 25.000 USD:n lahjoitus kohdennettiin Rotary Peace Centerien tukemiseen.

Lisätietoja District Rotary Peace Fellowship Subcommittee Chair Risto Suviala risto.suviala@gmail.com tai 0400-781535.

Translate »