Lieto Vanhalinnan rotariklubi jättää piiriapurahahakemuksen huhtikuussa jatkokoulutusseminaarista Baltian maiden keskoloiden hoitajille. Seminaarin ajankohta on keväällä 2025, paikkana Kaunas.

Tukea tarvitaan! Tulkaa mukaan hienoon hankkeeseen, jokainen satanen vie lähemmäksi tavoitetta. Osallistuminen auttaa luomaan rotariyhteyksiä Itämeren alueella.

TYKSin keskolan Vanhemmat Vahvasti Mukaan (VVM) koulutustiimistä professori Liisa Lehtonen ja dosentti Sari Ahlqvist-Björkroth sekä Kaunasin keskolan professori Rasa Tameliene suunnittelevat yhdessä Lieto Vanhalinnan kanssa jatkokoulutusseminaaria, joka on tarkoitus pitää Liettuassa Kaunasissa keväällä 2025.  Seminaari suunnataan erityisesti hoitajille, joiden työpaikka on Baltiassa VVM-koulutetuissa keskosten tehohoidon yksiköissä. Seminaarilla on kolme päätavoitetta; toimintaedellytysten ja osaamisen parantaminen, kokemusperäisen tiedon jakaminen, keskosten kanssa työtä tekevien verkostoituminen.

Seminaari tulee suureen tarpeeseen, sillä Baltian maissa ei ole resursseja järjestää julkisin varoin lisäkoulutusta keskoloiden sairaanhoitajille eikä hoitajien ole mahdollista matalan palkkatason vuoksi osallistua jatkokoulutukseen ulkomailla.

Koulutuksen jälkeen yksiköissä kehittyvät edelleen hoitoa edistävien käytänteet, jotka olisi hyvä tuoda tietoon muille yksiköille. Tarvitaan myös toimiva verkosto tiedon ja kokemusten vaihtamiseksi sekä hoitotyön tukemiseksi. VVM koulutusohjelman edelleen kehittämisen takia on erittäin tärkeää saada tietoa  koulutettujen yksiköiden kokemuksista ja tilasta.

Seminaarin budjetti on 10.000 euroa, josta klubien osuus olisi puolet. Etenemme toiveikkaina, sillä Kaunasin Kauno Sumus rotariklubi sekä Riian rotariklubi ja jo ovat päättäneet tukea rahallisesti hankettamme. Myös muutama piirimme klubi hankkeesta vastaavan Lieto Vanhalinnan klubin lisäksi on budjetoinut hanketta varten. Silti lisää tarvitaan.

Tässä palkitseva hanke klubillesi. Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä!
Sakari Alaranta