Children of Gambia

Serve to change lives – Yhdessä muutamme maailmaa

Turku Samppalinnan Rotaryklubi käynnisti Gambian lapset projektin vuonna 2018 tukemalla Gambian Bakaussa toimivaa pientä 20 lapsen jalkapallotiimiä, jota vetää päävalmentaja Sam Njie. Hänen tavoitteena on pitää lapset pois kadulta ja tarjota mahdollisuus hyvään harrastukseen. Rotaryprojektin avulla joukkueesta tuli virallinen ja sille saatiin nimi; Samtom Football Academy tarjoaa tänä päivänä ilmaisen jalkapalloharrastuksen noin 100 lapselle ja nuorelle. Gambian lapset -projektin tavoitteena on tarjota turvallinen harrastus, ravitsevaa ruokaa sekä tietoa pakolaisuuden välttämiseen. Toiveena on luoda joukkueesta omavarainen.

Olemme ylpeitä myös ex-sotilaan, yrittäjä ja kanafarmari Dawda Mangan yritystoiminnasta, jonka olemme rahoittaneet alusta saakka. Hänen avullaan olemme pystyneet antamaan parempaa ruokaa lapsille ja nykyisin hän on omavarainen kanafarmari, joka tekee paljon myös paikallisten lasten hyväksi. Hän pitää sunnuntaisin luentoja lapsille eri aiheista mm. yrittäjyydestä ja pakolaisuuden välttämisestä.

MUUT AVUSTUSTOIMENPITEET
Olemme muun muassa lähettäneet kontilla pelivaatteita, nappulakenkiä, pyyhkeitä ja paljon muuta hyödyllistä tarviketta Gambiaan. Lisäksi olemme kaksi kertaa järjestäneet jalkapallojoukkueen lapsille ison ruokajuhlan, jossa lapset ovat saaneet ravitsevaa kanaruokaa rannalla. Lisäksi juhlassa on ollut pelejä, musiikkia, tanssia ja yhdessäoloa rannalla.

Vuoden 2021 alussa Rotaractorit (Turun Seudun Rotaract ja Rotaract Turku) liittyivät mukaan projektiin. Rotaractorit halusivat jalkapallojoukkueen toiminnan lisäksi tukea vähävaraisten perheiden tai orvoiksi jääneiden lasten koulutusta. Tulevana syksynä aloitammekin tukemaan muutamien lasten, erityisesti tyttöjen, koulunkäyntiä maksamalla heidän koulumaksunsa. Tämä sopii hyvin Rotary Internationalin Presidentin Shekhar Mehtan tämän vuoden tavoitteisiin, joissa tyttöjen tukeminen ja tasa-arvoisuuden lisääminen on yhtenä prioriteettina.

“Serve to change lives – Yhdessä muutamme maailmaa”

Kirjoittaja:

Roosa Paappa