Olemme osa kansainvälistä Rotarya

Rotary International

Rotarien katto-organisatio on Rotary International eli RI.

RI:n ylin päättävä elin on sen vuosikokous, maailmankonventio (Rotary International Convention), jonne jokaisella klubilla on oikeus lähettää virallinen edustajansa, ja johon jokaisella rotarilla on oikeus osallistua myös epävirallisesti. RI:n kokouskieli on englanti. Maailmankonventioita järjestetään eri puolilla maailmaa: Houston 2022, Melbourne 2023, Singapore 2024, Calgary 2025

RI:n keulahahmo on vuosittain vaihtuva presidentti (Rotary International President, RIP).

RI:n toimeenpaneva elin on hallitus (Board), johon kuuluvat RI:n presidentti, tuleva presidentti ja 17 jäsentä (Directors, RID).

RI:n pääkonttori toimii Evanstonissa Illinoisissa lähellä Chicagoa. Siellä työskentelee pääsihteerin johdolla noin 530 toimihenkilöä.

RI:llä on lisäksi kuusi aluetoimistoa (International Office) eri puolilla maapalloa. Zürichissä sijaitsevassa Euroopan ja Afrikan toimistossa (EAO) on myös suomen- ja ruotsinkielistä henkilökuntaa.

Rotarysäätiö

Rotarysäätiö on maailman suurimpia yksityisiä hyväntekeväisyystoimijoita. Säätiö sijoittuu kärkisijoille toimijoiden läpinäkyvyys- ja luotettavuusvertailussa.

Rotarysäätiö koordinoi ja rahoittaa rotarien maailmanlaajuista palvelutoimintaa. Säätiön työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, jotka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön.

Tärkeä kannustin on Paul Harris Fellow -tunnustus. Sen säätiö myöntää jokaista tuhannen dollarin lahjoitusta kohti. Rotaryn perustajan Paul Harrisin nimeä kantavia PHF-tunnustuksia on myönnetty maailmanlaajuisesti yli miljoona.

PHF-tunnustuksia voi hakea tällä lomakkeella.

Translate »