Vesireppu

Ympäristön tutkiminen on hauskaa

Paikalliset rotaryklubit lahjoittavat vesireppuja lähikoulujen ja lasten harrastusryhmien käyttöön.

Lähivesistön tutkiminen helposti ja monipuolisesti

Vesireppu sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?

Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita:

• lämpötilaa (vesilämpömittari)
  • näkösyvyyttä (Secchi-levy)
  • sinilevätilannetta
  • sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko)
  • happipitoisuutta (testiputki,DO-tabletti, väriasteikko)
  • fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä

Vesirepun käyttö opetuksessa

Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla-hankkeessa
tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot
voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi&MeriWiki-palveluun. Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!

Lisää tietoa vesirepusta

Lisää tietoa sinileväseurannasta