Maarianhaminan rotaryklubin suuri Ukraina-keräys

Helmikuun 24. päivänä 2023 oli kulunut vuosi siitä, kun Venäjä aloitti hyökkäyksen Ukrainaa vastaan.
Ukrainan väestö kärsii sodan seurauksena. Maarianhaminan Rotaryklubi teki Ahvenanmaalla keväällä 2022 laajan keräyksen Ukrainan hyväksi, mutta koska Venäjän hyökkäykset vain jatkuvat lisäapua tarvitaan. Tästä syystä Maarianhaminan Rotaryklubi aloitti uuden suuren varainkeruun helmikuussa 2023, jonka tavoitteena on auttaa pakolaisia ​​ja apua tarvitsevia Ukrainassa.

Tavoitteena on osallistua ShelterBox-organisaation Ukraina-projekteihin, joiden kautta on muun muassa toimitettu ShelterKit-säkkejä (sisältäen työkaluja ja materiaaleja jälleenrakennusta varten), mutta myös patjoja, vuodevaatteita, talvivaatteita sekä muita perustarpeita Ukrainaan.

Hätämajoituksien tarve on edelleen erittäin suuri ja keräyksen toinen tarkoitus onkin tavoittaa apua tarvitsevat Ukrainan Rotary-verkoston ja sen vapaaehtoisten kautta, jotta ovat jo perustaneet lukuisia hätämajoituksia.

Maarianhaminan Rotaryklubin jäsenet sekä yritykset ja yhteisöt, joissa he työskentelevät tukevat keräystä antamalla aikaa ja resursseja, jotta keräys saavuttaa mahdollisimman laajan yleisön. Klubi on myös asettanut tavoitteeksi, että keräykseen liittyviin kustannuksiin haetaan sponsorointi, jotta itse keräykseen maksetuista euroista mahdollisimman suuri osuus menee sitä tarvitseville. Kaikki keräykseen liittyvät kulut on tähän mennessä sponsoroitu.

Keräyksen aloitteentekijä on pitkäaikainen rotaryjäsen ja entinen Viking Linen toimitusjohtaja Nils- Erik Eklund. “Meillä on lämpöä taloissamme ja vettä hanoissamme – Ukrainassa ei sitä ole. Nyt kaikilla on mahdollisuus tukea Ukrainan kärsivää väestöä.”, Nils-Erik Eklund kertoo keräyksen taustalla olevasta ajatuksesta.

Keräystä on tarkoitus ylläpitää koko vuoden ajan Ahvenanmaalla (Keräyslupa/Insamlingstillstånd från Ålands landskapsregering ÅLR 2023/787), mutta ensimmäiset erät on tarkoitus maksaa eteenpäin jo maaliskuun lopussa. Maaliskuun alussa tätä kirjoittaessa on tehty seuraavia toimenpiteitä

• Pidetty lehdistötilaisuus
  • Postitettu jokaiseen ahvenanmaalaiseen kotitalouteen tiedote, jossa kerrotaan keräyksestä
    ja sen tavoitteesta. Keräykseen on mahdollista osallistua soittamalla keräysnumeroon tai
    maksamalla vapaavalinnainen summa klubin keräystilille.
  • Laadittu oma nettisivu, josta keräyksen edistymistä voi seurata
  • Paikallislehdistä on saatu tilaa tiedottamiselle ja paikallisradio on haastatellut klubia
    keräysprojektin osalta
  • Parhaillaan, yhteistyössä Godby Rotaryklubin kanssa, tehdään kahden viikonlopun aikana
    lipaskeräys jossa esitellään yleisölle myös ShelterKit. Tätä lipaskeräystä varten on saatu myös apua Ahvenanmaalla olevilta ukrainalaisilta, jotka ovat tehneet Ukraina-rintamerkkejä.
  • Klubin on tarkoitus jatkaa keräystä ja kehittää uusia toimenpiteitä ja tapahtumia, jotta tietoa keräyksestä saadaan vieläkin laajemmin levitettyä.
  • Mariehamn Rotaryklubi on myös yhteydessä Rotary-verkostoon Ukrainassa.

Noin kolme viikkoa keräyksen aloittamisesta on kerättyjä varoja noin 66 000 euroa. Kampanja jatkuu täydellä voimalla! Jos klubisi haluaa osallistua keräykseen, lue lisää Maarianhaminan Rotaryklubin varainkeruualoitteesta ja seuraa tulosta täältä:

Keräyksen seurantasivu

Translate »