End Polio Now

Polion hävittäminen

Rotaryn kampanja polion poistamiseksi maailmasta alkoi vuonna 1985. Tuohon aikaan noin 1 000 ihmistä sairastui päivittäin polioviruksen aiheuttamaan tautiin, eli noin 350 000 usein alle 5-vuotiasta lasta halvaantui tai kuoli vuosittain polion vuoksi. 1980-luvulla poliota oli 125 maassa. Nykyään on enää kaksi maata, joista kotoperäistä poliota ei ole saatu poistettua: Afganistan ja Pakistan. Vuonna 2021 kummassakin maassa on todettu yksi villin polioviruksen aiheuttama tartunta (tilanne 16.6.2021). Olemme siis todella lähellä.

Yhdessä antamamme lupauksen mukaisesti rotareiden työ polion poistamiseksi päättyy kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun yhdelläkään lapsella ei ole vaaraa sairastua villin polioviruksen vuoksi.

Polio ei ole täysin hävinnyt myöskään suomalaisesta yhteiskunnasta, sillä keskuudessamme on vielä ihmisiä, jotka polio on vammauttanut lapsena. Uusia tapauksia ei kuitenkaan enää ole Suomessa odotettavissa kattavien rokotusohjelmien vuoksi. Uhkana hyvälle tilanteelle on kuitenkin rokotuskattavuuden väheneminen.

Piirin klubit tuovat eri tavoin esiin Rotaryn työtä polion poistamiseksi: myymällä End Polio Now -tuotteita, jalkautumalla kauppakeskuksiin, järjestämällä tapahtumia. Osa klubeista ja rotareista tukee Rotaryn työtä lahjoittamalla varoja Rotarysäätiön poliorahastoon.

Kuvassa rotari Juhani Heinonen poliorokotusta antamassa.

Kysy lisää

PolioPlus