Keskosten hoitotapa uudistui Rotaryn avulla.

Hankkeen tarkoitus oli parantaa Tsekeissä Pardubicen sairaalan  keskolaosaston henkilökunnan taitoja lisäämällä vanhempien läsnäoloa ja ihokontaktia lasten kanssa, kuten oli tehty jo yhdeksässä suomalaisessa sairaalassa.

Turku Samppalinnan rotaryklubi teki aloitteen Family Centered Care hankkeesta. Hankkeen toteutti käytännössä Turun Yliopistollinen keskussairaalan osaava asiantuntijatiimi, jolla on vuosien kokemus keskosten ja vastasyntyneiden hoidosta vanhempien kanssa.

Rotarien osuus oli hankkia rahoitus hanketta varten. Rahoitukseen osallistuivatkin Suomesta Samppalinnan klubin lisäksi Rotarypiirit  1385, 1410 ja 1430.  Tsekeistä oli mukana piiri 2240, Pardubicen rotaryklubi, Pardubicen kaupunki ja alue sekä yksi yksityinen yhteisö. Merkittävän tuen antoi lisäksi Rotarysäätiö ns. maailmanrahastostaan. Hankkeen kokonaisbudjetti oli n. 56.000 USD.   Kansainvälisten hankkeiden minimibudjettihan on Rotarylla 30.000 USD.

Pardubicen yksikön toteutuksen tulokset olivat erinomaiset. Loppiaisseminaarissa syksyllä 2023 kuultiin, miten lastentautien osaston johtajat, yksikön henkilökunta ja eräs äiti kuvasivat toteutuksen vaikutusta. He sanoivat muun muassa, että vauvat itkevät nykyään vähemmän, koska vanhemmat ovat enemmän läsnä. Pardubicen sairaalanlastentautien osaston johtaja tohtori Marian Senkerik sanoi, että he näkevät n yt vanhemmat osana vauvojen terveydenhoitotiimiä.

Yksikön henkilökunta kertoi avoimesti, miten kaksijakoisesti he suhtautuivat ohjelmaan toteutuksen alussa, mutta lopulta kuinka paljon se itse asiassa muutti heidän suhdettaan vanhempiin.

Loppuseminaarissa paikalla ollut äiti oli kiitollinen siitä, että tällä kertaa hän sai olla mukana tekemässä vauvansa hoitoa koskevia päätöksiä ja että henkilökunta korosti hänen rooliaan vauvansa äitinä. Hän tunsi myös, että side hänen ja vauvansa välillä kehittyi nopeammin kuin ensimmäisen vauvan kanssa.

Lue lisää RC Lieto Vanhalinnan kotisivuilta ja RC Turku Samppalinnan kotisivuilta

Translate »