WHO

Rotary oli alkuun panevana voimana yhdessä Maailman Terveysjärjestön WHO:n kanssa 1980-luvulla polion hävittämiseksi maailmassa. Tuolloin tapauksia ilmeni maailmassa vuosittain yli 300 000. Polio on viruksen aiheuttama tauti, joka tarttuu herkästi alle viisivuotiaisiin lapsiin. Tauti saattaa aiheuttaa halvauksen, ja pahimmassa tapauksessa kuoleman. Polio on helposti ehkäistävissä rokotteella, mutta siihen ei ole parannuskeinoa.

Rotary oli alkuun panevana voimana yhdessä Maailman Terveysjärjestön WHO:n kanssa 1980-luvulla polion hävittämiseksi maailmassa. Tuolloin tapauksia ilmeni maailmassa vuosittain yli 300 000. Työ polion hävittämiseksi on edennyt hyvin ja se on julistettu WHO:n ykköstavoitteeksi. Tällä hetkellä tapauksia on vuosittain 5-20 koko maailmassa ja sitä esiintyy enää lähinnä Afganistanissa ja Pakistanissa. Suomessa poliorokotukset aloitettiin vuonna 1957, joiden ansiosta polio hävisi käytännössä meillä jo 1960-luvulla. Uusi polioepidemia yllätti suomalaiset kertaalleen vielä vuonna 1984. Tuolloin epidemia saatiin kitkettyä koko väestöön kohdistuneella rokotuskampanjalla.

Hanke polion hävittämiseksi (PolioPlus) voidaan katsoa päättyneeksi, kun maapallo on ollut kolme perättäistä vuotta poliovapaa.