Isäntäperheellä on keskeinen rooli onnistuneessa vaihdossa

Haluatko isäntäperheeksi?

Isäntäperheet mahdollistavat nuorisovaihdon, ilman heitä ei vaihtoa voi järjestää. Vuodeksi vaihtoon lähtevä oppilas tarvitsee  2-4 perhettä kohdemaassa, ja sieltä vastavuoroisesti tuleva nuori tarvitsee saman määrän perheitä Suomessa.

Isäntäperheenä osallistut ennen oppilaan tuloa koulutukseemme. Sen jälkeen tarjoat oppilaalle kodin. Se käsittää asumisen – mieluiten oman huoneen – sekä  muun ylläpidon, kuten ateriat ja osallistumisen muun perheen elämään. Myös osallistumisen mahdollisiin kotimaan matkoihin. Vaatteistaan ja kouluhankinnoistaan hän vastaa itse. Tärkeintä on seurata nuoren elämää aivan samalla tavalla kuin omienkin lasten elämää ja tarjota hänelle turvallinen olkapää. Erikoiskohtelua hän ei tarvitse ja suomen puhuminen riittää.

Rotaryssa vaihto-oppilailla on omat sääntönsä. No dating – no drugs – no driving. Rotarit puuttuvat mahdollisiin sääntörikkomuksiin tiukasti. Rotarit seuraavat oppilaan pärjäämistä perheessä muutenkin ja tarjoavat tukeaan pulmatilanteissa.

Isäntäperheys tuo omaan perheeseen kansainvälisyyttä ja uusien kulttuurien tuntemusta ja ymmärtämistä. Usein siinä syntyy myös koko elämän mittaisisa läheisiä ystävyyssuhteita nuorten välille ja myös vanhempien kesken. Perhejakso on haastava mutta se antaa paljon.

Nuorisovaihto ja asuminen vieraassa maassa ja vieraissa perheissä on parasta kansainvälisyyskasvatusta ja rauhantyötä.

Kiinostuitko? Ota yhteys nuorisovaihtoasiamieheemme:

Sonja Marttinen