Förväntan på julen börjar med den första adventisten. Så var fallet även om näringslivet tog julen till butikerna redan i  början av november. Jag känner att det här alltid hände tidigare.

Julen syns också starkt i klubbarnas verksamhet i vårt distrikt. Klubbarna har organiserat eller håller på att ordna  grötfester, julandakter, konserter och julgransinsamlingar och har fyllt påsar som ska skänkas till behövande och flyktingar  från Ukraina. Det är fantastiskt hur man hittat partners i dessa  projekt, t.ex. från näringslivet.

I början av december, på självständighetsdagen, har det varit ljuständning och nedläggning av kransar. Vi  respekterar och minns.

Rotarianernas ideal – service före själviskhet – och  julens budskap om välvilja och fred är särskilt viktigt  när krig och kriser rasar i världen.

Klubbarnas funktion och samarbete skapar en känsla  av gemenskap, gott kamratskap och uppfyller ett  serviceuppdrag. Genom att göra och agera tillsammans  hjälper och stärker vi vår egen klubb, vår samhörighet och  implementerar en stark Rotaryanda.

I december är temat för Rotaryrörelsen sjukdomsförebyggande och behandling. Detta inkluderar  även sinnets välbefinnande. Det globala temat för årets  Rotaryår är just betoningen på sinnets välmående – Låt oss  skapa hopp i världen. Utan hopp finns det ingenting.

Vi utför inte uppgifter som tillhör samhället och  välfärdsstaten. Det finns dock många uppgifter vi kan göra  och fylla de luckor som samhället lämnar. Projektet som leds  av Tikkurila-klubben och stöds av många klubbar, tillsammans  med Mieli ry, genomför på ett fantastiskt sätt det skapande  hoppet för världsprojektet.

Halva rotaryåret är snart över. Det är dags att slå sig  ner inför julen. I januari börjar vi igen.

Jag önskar er alla en god jul och tackar för allt ni har gjort  tillsammans under det här första halvåret av Rotaryåret.

Distriktsguvernör 2026-27

Det har inkommit fem förslag till distriktsguvernör för  Rotaryåret 2026-27. Stadsdelsnämnden fattar beslut i januari  2024.

IPDG Urmas Kaarlep som stiftelsesamordnare för distrikt 17

IPDG Urmas Kaarlep har utsetts till stiftelsesamordnare för zon  17. Grunden är en viktig del av vårt arbete och våra projekt. Det  behöver vårt stöd.

OBS! Detta svenskspråkiga månadsbrev är maskinöversatt. Det finns  ingen svensktalande i vår  kommunikationskommitté.  Finns det någon i din klubb  som kunde vara intresserad av att revidera  eller översätta övriga  texterna? Skicka ett mail till  viestinta1420@gmail.com  om du vill engagera dig. Tack!