Det är en tragisk och sorglig tid för människorna i Ukraina och världen.

På Rotary är vi djupt oroade över den försämrade situationen i Ukraina och de eskalerande förlusterna av människoliv och humanitära svårigheter där. Fortsatta militära aktioner mot Ukraina kommer inte bara att ödelägga regionen, utan också riskera att sprida tragiska konsekvenser över Europa och världen.

Som en av världens största humanitära organisationer har vi gjort fred till hörnstenen i vårt globala uppdrag. Vi ansluter oss till det internationella samfundet och kräver ett omedelbart eldupphör, tillbakadragande av ryska styrkor och ett återupptagande av diplomatiska ansträngningar för att lösa denna konflikt genom dialog.

Under det senaste decenniet har rotaryklubbar i Ukraina, Ryssland och närliggande länder överskridit nationella skillnader och har aktivt engagerat sig i fredsbyggande projekt för att främja välvilja och för att samla hjälp till offren för krig och våld. Idag går våra tankar till våra andra Rotarymedlemmar och andra i Ukraina som hanterar dessa tragiska händelser. Rotary International kommer att göra allt som står i dess makt för att ge hjälp, stöd och fred till regionen.

Rotary International

25 februari 2022