Rotary organisaationa, eli me kaikki rotarit ja jokainen klubi, olemme sitoutuneet hävittämään polion maailmasta. Tavoitteemme saavuttaminen on lähellä, mutta vielä meidän on otettava määrätietoisia askeleita tavoitteemme lopulliseksi saavuttamiseksi. Poliotartuntoja on löytynyt Afganistanista ja Pakistanista myös kuluvan vuoden kuluessa.

Rokotustyömme jatkuu Afganistanissa monista haasteista huolimatta. Naisten työnteko ja kouluttautuminen on Afganistanissa tällä hetkellä valtaapitävän Taliban-hallinnon päätöksillä estetty. Poikkeuksena työnteon osalta on hoitoala. Hoitotyötä tekevät naiset voivat yhä osallistua työntekoon.

Pakistanissa havaituista poliotapauksista useat ovat liittyneet ihmisten liikkumiseen Afganistanista Pakistanin puolelle. Pakistanissa rokotustyön toteuttaminen on Afganistania helpompaa.

Rotary on onnistunut jatkamaan polion hävittämiseen tähtäävää rokotustyötä siksi, että olemme puolueeton humanitaarista työtä tekevä organisaatio. Rotaryn puolueettomuus on ratkaisevan tärkeä asia poliorokotusten jatkuuvuuden kannalta etenkin Afganistanin kaltaisissa olosuhteissa toimittaessa.

Rokotustyön tekeminen haastavissa olosuhteissa ei ole ainoastaan vaikeaa. On valitettava tosiasia, että useita rokotustyötä tekeviä ihmisiä on surmattu. Valitettavan monet surmatuista rokottajista ovat naisia. Kaikki rokotustyöhön osallistuvat ovat tietoisia työhön liittyvistä riskeistä. Riskeistä huolimatta he ovat halunneet jatkaa tehtäväänsä, koska he ovat pitäneet polion hävittämiseen tähtäävää rokottamistyötä erittäin tärkeänä. Rokottamisen myötä he ovat halunneet antaa lapsille mahdollisuuden poliottomaan elämään.

Polion hävittäminen maailmasta vaatii rahaa. Me rotarit olemme sitoutuneet lahjoittamaan rotarysäätiön kautta 50 miljoonaa yhdysvaltain dollaria polion hävittämiseen tänäkin rotaryvuotena. Bill ja Melinda Gatesin säätiö triplaa lahjoituksemme. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että 50 miljoonan dollarin lahjoituksemme kertaantuu 150 miljoonan dollarin suuruiseksi panostukseksi polion hävittämiseksi maailmasta.

Poliopäivää vietetään vuosittain 24.10. Toivon kaikkien piirimme rotaryklubien ja rotareiden toimivan aktiivisesti myös poliopäivänä polion hävittämiseksi. Kaikki lahjoitukset ja kaikenlainen aktiivisuus polion hävittämiseksi ansaitsee lämpimän kiitoksemme.

Rotary kouluttaa ja auttaa yhteisöjä eri puolilla maailmaa pysäyttämään sairauksia kuten polio, HIV/Aids ja malaria. Parannamme ihmisten mahdollisuuksia saada edullista tai maksutonta terveydenhoitoa.

Translate »