Rotaryt toimivat monella tapaa omassa yhteisössään auttaen, tukien ja kouluttaen. Klubeja on monia ja niin on myös tapoja auttaa. Urjalan Rotaryklubissa on eri palveluprojekteja, yhtenä niistä hautaankantopalvelu. Palvelu on tärkeää, sillä aina ei oman suvun joukosta löydy hautajaisiin riittävästi omia kantajia.

Urjalassa klubi on toteuttanut projektiaan yli 20 vuotta. Yhteistyökumppanina on paikallinen hautaustoimisto, joka ottaa tarvittaessa yhteyttä, mikäli omaiset tarvitsevat kantoapua. Palvelu voi olla arkun kantaminen kirkkoon ennen varsinaista siunaustilaisuutta ja sen toimittaminen sieltä pois takaisin vainajien huoneelle (jos kyseessä polttohautaus) tai sitten täyspalvelu eli arkun kantaminen kirkkoon saattoväen seuratessa ja arkun laskeminen hautaan asti. Molempia on ollut aika tasaisesti.

Koska palvelu on tärkeää niin omaisille kuin myös klubin toiminnalle, kyseessä on veloitettava palvelu eli klubi veloittaa aina 30€/kantaja eli maksimissaan 180€. Näin saadaan klubille tarvittavia varoja toiminnan kehittämiseen sekä ennenkaikkea ollaan apuna edullisesti.

Aikaisempina vuosina näitä kantoja on ollut muutama per vuosi ja on saattanut olla jopa kokonainen vuosi ilman kantoja, mutta vuosi 2020 on ollut aika vilkas, johtuneeko sitten koronasta. Huhtikuusta alkaen klubin presidentti Hannu Hirvonen ollut mukana 11 hautaankannossa, mikä on varmaan ollut ennätysmäärä.

Ongelmaksi onkin tänä vuonna tullut, että kantajia ei meinaa saada riittävästi, sillä kantohommia on ollut niin paljon (esim. syksyllä kuuden viikon aikana oli 5 kantoa). Tietysti myös klubin jäsenten ikä on jo osaltaan estänyt osallistumasta kantoihin. Kannot ovatkin pyörineet noin 6 – 8 jäsenen voimin.

Koska palvelu kuitenkin on erittäin tarpeellista, on mietinnässä keskustelun avaus Urjalan leijonien kanssa mahdollisesta yhteistyöstä. Näin tehtäisiin yhdessä oman paikkakunnan hyväksi.

Translate »