Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
27.05.2020

Ilmailumuseo

Lentotoiminta Lappeenrannan vanhalla Tsaarin aikaisella ratsuväen harjoituskentällä käynnistyi keväällä 1918, kun sinne lensivät Viipurin koillis-puolelle, Antrean Päähklahdelle sijoitetun Suomen Ilmailutarhan Lento-osasto II maakoneet. Samalla kentällä käynnistyi hävittäjälentäjäkoulutus etupäässä Venäläisten loikkareiden, sekä Nieuport 17 ja Albatros III koneiden voimin. Kesän 1918 aikana koneet siirrettiin ensin maakoneet Uttiin sitten Santahaminaan ja vesikoneet Turkuun, joissa koulutusta jatkettiin ja lentotoiminta Lappeenrannan kentällä hiipui.

Kenttä heräsi uudelleen henkiin talvisodan alla 1939, kun sinne sijoitettiin Suomen Ilmavoimien eri lento-yksiköitä, sekä koneiden huoltotukikohta.
Jatkosodan aikaan 1941 – 44 kenttä oli vilkkaassa käytössä ja sitä käyttivät työkenttänään niin pommitus, tiedustelu- kuin hävittäjäkoneetkin. 1944 kesäkriisin aikana kenttä oli ratkaisevassa asemassa Karjalan kannaksella tapahtunutta Venäläisten suurhyökkäystä torjuttaessa.

Sotien jälkeen kentällä harrastettiin aktiivisesti purjelentotoimintaa joka jatkuu edelleen 1932 perustetun Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen voimin.
1997 perustettiin Kaakkois-Suomen ilmailumuseoyhdistys ja sen ylläpitämä Karjalan Ilmailumuseo avattiin 2001 vaalimaan ilmailumme historiaa, sekä tallentamaan vielä säilyneitä vanhoja ja uudempia koneita, niiden osia, sekä muuta ilmailuumme liittyvää materiaalia.