Under FN:s generalförsamling 2015 godkändes de globala målen för hållbar utveckling, en handlingsplan som går under namnet Agenda 2030. Den omfattar 17 mål som länderna ska uppnå till år 2030. Målen gäller alla världens länder. Ansvaret för att uppnå dessa mål ligger på regeringarna.

Rotary har sju fokusområden: fred, utbildning, sjukdomsförebyggande, vatten och sanitet, mödrar och barns hälsa, ekonomisk utveckling i samhällen och natur. Dessa mål hos Rotary är bland FN:s mål för hållbar utveckling. Detta visar också på den långa historiken mellan FN och Rotary. Rotary International var en av organisationerna som var involverade i grundandet av FN 1945. FN:s mål för hållbar utveckling angår oss alla och var och en av oss kan på sitt sätt bidra till dessa mål, både som individer och som medlemmar i en Rotaryklubb.

Den viktigaste aktören inom Rotaryrörelsen är den enskilda klubben. Klubbarna vet och förstår vad som är bäst sätt att agera. Klubbens metoder baseras på medlemmarnas bakgrund, specialkunskaper och entusiasm.

Klubbens placering spelar också en roll för dess aktiviteter. Vad som passar en stadsklubb kanske inte är lämpligt för en lantklubb. Rotary har starka och goda värderingar och mål. Att uppnå dem är en uppgift för oss alla. De är en bra kompass för vår verksamhet.

Temat för detta Rotaryår – Skapa hopp i världen – är ett mycket bra och aktuellt tema i vår tid. Det är krig, kriser överallt i världen. Vi bär oro för klimatet och människors välbefinnande, ensamhet och mental hälsa.

Rotary arbetar inte inom områden som är samhällsansvar, men även i välfärdsstater som vår finns det luckor som vi kan fylla med vår verksamhet. Klubbarnas aktiviteter behöver inte alltid innebära stora, långvariga projekt. Även de är välkomna. Det finns många olika sätt att stödja och hjälpa våra närsamhällen och varandra.

Idag ska jag till ett evenemang på en närliggande skola, där man kommer att diskutera barn och ungas ohälsa och mental hälsa. Ett av arrangörerna är den lokala Rotaryklubben. Detta är fantastiskt. Ja, klubbarna vet verkligen hur man gör det!

Glad april till alla!

Ritva Semi

April är miljömånad.

Lördagen den 27 april 2024 i Nuuksio, distriktsråd och konferens. Registreringen har börjat.

OBS! Detta svenskspråkiga månadsbrev är maskinöversatt. Det finns ingen svensktalande i vår kommunikationskommitté. Finns det någon i din klubb som kunde vara intresserad av att revidera eller översätta övriga texterna? Skicka ett mail till viestinta1420@gmail.com om du vill engagera dig. Tack!