Åbo Rotaryklubb planerar en unik upplevelse i samband med Tall Ships Races -evenemanget sommaren 2024. Vi beger oss till Airisto – ett område som endast är tillgängligt med ett särskilt tillstånd – på den sista dagen av Tall Ships Races, då de stora segelfartygen ger sig ut på havet och höjer sina segel i en enda stor parad. Vi bjuder in alla rotarianer och deras vänner. Välkommen till Åbo!

Rotary & Friends är ett evenemang som syftar till att samla rotarianer från när och fjärran, antingen ensamma eller med familj eller vänner. År 2024 firar vi Rotary Internationals tema Magic of Rotary och beger oss tillsammans till Finlands största publika evenemang, Tall Ships Races, som bara äger rum vart fjärde år och som kommer att hållas i Åbo för sjätte gången. Själva eventet, med de stora segelfartygen som har anlänt från hela världen, är en upplevelse, men vi vill erbjuda våra vänner något extra. Söndag 21/7, det kanske bästa ögonblicket av hela tävlingen kommer, när de stora segelfartygen lämnar Aura å i Åbo och lyfter segel som en parad på Airisto.

Tall Ships Races TSR är ett varumärke som ägs av London-baserade Sail Training International. STI:s vision är att främja ömsesidig förståelse mellan människor och kulturer runt om i världen genom TSR-seglingar genom att erbjuda unga människor konkreta seglingsupplevelser, som inspirerar dem att leva ett fullvärdigt liv. Många av de unga som seglar på TSR-fartyg hotas av utanförskap i sina hemländer och fick en plats i besättningen just därför. Med segling fostras de subtilt tillbaka till ett samhälle baserat på regler och överenskommelser, tillit och samarbete. Detta är en aktivitet som rotarianer i exempelvis Norge redan har deltagit i tidigare. I Finland är särskilt rotarianerna i Mariehamn och Nauvo fullt delaktiga i att organisera lokala TSR-evenemang. De andra rotarianerna i vårt distrikt har nu möjlighet att se fartygen i verkligheten efter sju års uppehåll, tack vare Turku-Åbo Rotaryklubb, säger vår distriktsguvernör Aaro Söderlund.

Läs mer om evenemanget här

Registreringen här

Förfrågningar: ohjelmakomitea@turunrotaryklubi.fi