Åboområdets nio rotaryklubbar anordnade en gemensam öppen dörrkväll för alla som är intresserade av rotaryverksamhet. Mitt i novembermörkret kom över 50 personer till restaurang Suomalainen Pohja för att lära känna rotarianernas verksamhet.

Ainokaisa Saarinen från Rotaryklubben i Åbo, som var facilitator för evenemanget, ledde publiken att lyssna på kortfattad information om olika rotaryprojekt och rotarianernas verksamhet. “Vår idé var att ge ordet till dem som har upplevt Rotarys inverkan i sina egna liv”, säger Saarinen. “Genom att prata om detta ville vi göra vår del för att skapa hopp i världen.”

Talarna transporterade publiken hela vägen från Åbos skateparker och Fyrsjukhus till Ukrainas slagfält och till gambisk fotboll. Riikka Aaltonen, chefsöverläkare på ÅUCS-sjukhustjänster, berättade hur viktigt det är att göra sjukhusets kunder och personal nöjda med hjälp av konst i lokalerna. Skateboardaktivisten Anssi Uusitalo, vars uppdrag är att ge unga människor en meningsfull sporthobby, sa att han fick hjälp av rotarianerna med att påverka och samarbeta för att genomföra viktiga hobbyprojekt.

Den kanske mest välkända aktiviteten för rotarianer, utbytesstudentaktiviteten presenterades också genom en utbytesstudents och värdfamiljens ögon. Miina Jaarsma, som precis har återvänt från sitt år i USA, och föräldrarna Mira och Viktor Cancara, som “bytte ut” sin egen unge till Indonesien, bokstavligen erövrade publiken när de berättade hur utbytesåret var en givande och expansiv upplevelse för både ungdomen själva och deras familj. Platserna för goda gärningar som ligger längre bort representerades via video: Vi reste till Gambia med Tommi Sundqvist från Samppalinna-klubben, och Tapani Kaarlas från Sirkkala-klubben lyfte fram det stora bidrag finska rotarianer har gjort för att stödja Ukraina.

Genom samtalen fick man också perspektiv på vad rotaryaktiviteter kan innebära för en enskild medlem, och på vilka olika sätt man kan delta i aktiviteterna. Mikko Ylivakeri från Turku Åbo -klubben, intervjuad i början av evenemanget, sa att han uppskattar mångfalden i våra klubbar, vilket gör att man i olika klubbar kan delta i aktiviteterna på olika sätt och hitta de mötestider som passar en bäst. “Jag är en rotarian eftersom gnistan till handling tändes när jag var en 17-årig rotaryutbytesstudent i USA, och min rotarian pappa visade vägen”, säger Ylivakeri.

Efter presentationerna fick deltagarna möjlighet att fortsätta diskutera ämnena och Rotaryaktiviteter i allmänhet. Det verkade bli mycket prat under kvällsmaten och stämningen var ganska positiv trots novembers dysterhet – helt klart är rotaryaktiviteter intressanta och beroendeframkallande. “Jag njöt av kvällen. Ni skapade en härlig stämning, och alla tal var intressanta”, fick feedback från deltagarna.

Rotaryklubbarna Turku Aamuvirkut, Turku Aboa Nova, Turku Aninkainen, Turku Kupittaa, Turku Samppalinna, Turku Sirkkala, Turku Turku Linna, Turku Turunmaa och Turku Åbo deltog i genomförandet och bjöd in gäster. Åboregionens gemensamma öppna dörrarrangemang utformades och skapades för att vi skulle kunna visa regionens mångsidighet, möjligheten att delta i områdets och hela distriktets aktiviteter på ett mer mångsidigt sätt än genom bara en klubb. ”Vi skulle också kunna göra något liknande tillsammans med närliggande områden, och ändå skulle aktiviteten ha en lokal färg, vilket är ett viktigt inslag i diskussioner med dem som är intresserade av Rotaryverksamhet”, reflekterar Matti Hakoila, vice guvernör för distrikt 1410:s ​​område 9.

Text och foton: Ainokaisa Saarinen, Juha Hämäläinen

Translate »