Professori Liisa Lehtonen, (lastentautiopin professori, osastonylilääkäri, vastuualuejohtaja, Tyks lasten ja nuorten klinikka) julkaisi huhtikuun puolivälissä FB:ssa iloisen päivityksen.

”Lämmin kiitos rotarit tästä yllättävästä, suuresta kunnianosoituksesta Sari Ahlqvist-Björkrothille ja minulle. We were granted the Paul Harris Fellow recognitions for our fruitful collaboration which has already continued for 10 years. The Rotary Organization has supported us in expanding the Close Collaboration with Parents training in countries in a need of financial support. Our hearts beat for the same goals – wellbeing of babies &parents.”

Perjantain 12.4. aamupäiväksi olimme piirikuvernööri Aaro Söderlund ja Sakari Alaranta, ja palkittavat, saaneet kalentereihimme sopimaan tunnin yhteistä aikaa neuvotellaksemme Kaunasiin keväällä 2025 kaavaillun seminaarin järjestelyistä ja kustannuksista. Pyyntö kyseisen neuvottelun pitämisestä oli osittain huijausta. Paikan päällä kiittäessään mahdollisuudestamme saada tulla neuvottelemaan paljasti Sakari Alaranta herkullisen petoksemme syyn. Kun muutama kuukausi sitten kuvernööri Aaro pyysi ehdotuksia PHF tunnustuksen saajiksi, ehdotti Lieto Vanhalinnan rotariklubi sekä professori Liisa Lehtosta että dosentti Sari Ahlqvist-Björkrothia, vaikka he eivät olekaan rotareita – vielä. Kaksikon hämmästellessä onnenhymy kasvoillaan yllätystämme, oli miellyttävä tehtävä kertoa tunnustuksen perustelut. Kaksikko on luonut “Vanhemmat Vahvasti Mukaan”-koulutusohjelman (VVM), jossa vastasyntyneen vanhemmat otetaan osaksi hoitotiimiä. Koulutuksen toteutumisen olemme tehneet mahdolliseksi kahdessa Global Grant-projektissa, ensin Riiassa ja sitten Pardubicessa. Kymmenen vuotta sitten alkaneen yhteisen taipaleen aikana on syntynyt molemminpuolista luottamusta ja ymmärrystä toimistamme, minkä ansiosta palkitut ovat  toteuttaneet myös muita hankkeita rotareiden kanssa.

Juhlakalut tiedostavat, että tällainen tunnustus myönnetään varsin harvoin henkilölle, joka ei ole rotari. Sari Ahlqvist-Björkroth totesikin koskettavasti – ”Käsitykseni rotareista on yhteisen taipaleemme aikana muuttunut täysin. Te haluatte oikeasti auttaa ja teette sitä suurella sydämellä.” Liisan Lehtosen spontaani FB-päivitys kertoo tunnustuksen aikaansaamasta ilosta ja kiitollisuudesta. Jokainen voi todeta suuren ”tykkäysten” ja onnitteluiden määrän. Silloin olemme onnistuneet, kun ei-rotarin viesti järjestömme tekemästä työstä huomataan positiivisena uutisena!

DGNE Sakari Alaranta, Lieto Vanhalinnan rotariklubi

Translate »