Lehmäprojekti on tehty loppuun. 105 rouvaa sai oman lehmän Intiassa. Vaurastuminen alkaa tästä: noin 300 euroa lisäansiota kuukaudessa.
Kaikki Suomen rotarypiirit osallistuivat projektiin, kiitos siitä!

Intian köyhä maaseutuväestö kärsii äärettömästä köyhyydestä, joka mm. kumpuaa pitkästä kuivuudesta vuoden aikana. Rotarit ovat auttaneet ympärivuotisen veden saannissa kyliin mm.  keruujärjestelmillä. Köyhien naisten asemaa haluttiin vahvistaa lahjoittamalla heille lehmä. Kaikkiaan autettuja kyliä on useita ja yhteensä 105 köyhää viljelijänaista saivat kukin oman lypsylehmänsä.

Edellytys lahjoituksen vastaanottamiselle oli lehmäsuoja ja riittävä ravinto ja lisäksi lahjan saajan on kyettävä hoitamaan lehmää sen tarpeiden mukaisesti.

Kaikki lehmät luovutettiin eläinlääkärin tarkastuksen ja rokotuksen sekä lypsytestin jälkeen. Lehmä on korvamerkitty ja sen omistaa ainoastaan lahjan vastaanottanut nainen. Lehmillä on kahden vuoden takuu ja paikalliset rotarit tekevät tarkastuskäyntejä jatkossa nähdäkseen kaiken sujuvan sovitusti. Intian valtio antaa ilmaisen keinosiemennyksen kerran vuodessa, joten kestävä kehitys lienee varmistettu.

Keskimääräinen maidontuotanto on n.18 litraa päivässä, josta perheen ravintoon käytetään pari litraa ja loput myydään meijerille. Kuukauden ansiolisä myydystä maidosta on noin 30000 rupiaa, runsaat 300 euroa, mikä on paikallisille asukkaille iso raha. Lehmän eritteet käytetään tarkasti hyödyksi viljelymaan parannukseen ja myös myyntituotteena muille viljelijöille.

Translate »