Timo Merikallio Alueiden 3 ja 4 apulaiskuvernööri

Olen ollut Rotary vuodesta 1992 lähtien.  Liityin silloin Äänekosken Rotaryklubiin kahden vanhemman kollegan kutsusta.  Rotarius oli minulle kyllä hyvin tuttua lapsuuden kodistani.  Isä oli rotari, meillä oli kotona 4 tai 5 Rotary vaihto-oppilasta vuosien kuluessa ja kaikki kolme nuorempaa sisarustani olivat vuosivaihdossa Rotaryn kautta.  Itsekin olin vaihto-oppilaana, mutta eri järjestön kautta.  Silloin, 70-80-luvuilla vaihto-oppilaat tulivat ja menivät USA:han.

Työurani oli melko hektinen, perhe vaihtoi asuinpaikkaa useita kertoja.  Silloin oivalsin yhden mahtavan asian rotariudessa.  Vaikka muutit uutena outoon paikkaan, pääsit heti tuttuun porukkaan.

Jäin leipätyöstäni eläkkeelle 5 vuotta sitten.  Sen jälkeen olen ehtinyt panostaa enemmän harrastustoimintaan, ollut klubin presidenttinä ja nuorisovaihtovastaavana ja nyt aloitan toista kauttani alueen 4 apulaiskuvernöörinä ja ensimmäistä kautta alueen 3 apulaiskuvernöörinä.

Apulaiskuvernöörin tehtävä on kaksijakoinen.  Toisaalta, AG on Governorin silmät, korvat  ja tarvittaessa äänitorvi klubien tasolla ja klubien suuntaan.  Tämä tapahtuu säännöllisillä tapaamisilla klubien presidenttien kanssa ja tietysti tarvittaessa myös tapaamisten välillä.  Toisaalta AG on klubien ja presidenttien resurssi ja tarvittaessa tietopankki, joka kaivaa tarvittavaa tietoa joskus vähän kryptisistä järjestelmistä.  AG toimii myös tarvittaessa klubien äänitorvena ja äänenvahvistimena piirin ja Rotaryjärjestön suuntaan. Tärkeä osa AG:n tehtävää on Governorin klubivierailujen valmistelu ja toteutus.  Nyt kun vastuullani on kaksi aluetta ja 11 klubia eri puolilla Satakuntaa ja vähän Pirkanmaatakin, odotan syksyä suurella innolla ja mielenkiinnolla.

Rotariudessa minulle tärkeitä asioita ovat klubien toiminta ja sen kehittäminen.  Tähän liittyy oleellisena osana uusien jäsenten rekrytointi.  Jokainen meistä tuntee henkilöitä, jotka ovat potentiaalisia rotareita, mutta ei vielä jäseniä.  Toinen minulle läheinen ja tärkeä asia on nuorisovaihto.  Meillä on Camillan kanssa ollut 2000-luvun alussa 3 vaihto-oppilasta: yksi Perusta, yksi Taiwanilta ja yksi USA:sta.  He ovat yhä perheemme jäseniä.  Kolmas tärkeä asia minulle on hyväntekeväisyys.  Rotarit, erityisesti Maarianhaminan klubi, ovat organisoineet avustustoimintaa Ukrainaan hienosti.  Samoin taistelu Poliota vastaan jatkuu.  Juuri tänään oli lehdessä uutinen siitä, että poliota on löytynyt Gazan jätevesistä.  Tässäkin asiassa meitä rotareita tarvitaan vielä pitkään.

Translate »