Sunnuntaina 24. toukokuuta Houtskarin uusi rotaryklubi järjesti jäsenilleen ja muille kiinnostuneille kevätretken Nåtöhön. Kun yhteysalus m/s Finnö lähti Roslaxista klo
10.30, kyydissä oli 16 innostunutta osallistujaa. Matka Nåtöhön kesti reilun tunnin.
Perillä Sammelsin tilan emäntä Lilian Lundell tarjosi kalakeittoa sekä kahvia ja kotileivottua kakkua. Nåtössä vieraillessa voi melko varmasti saada kalaa, sillä
paikka on tunnettu hyvistä kalavesistään ja suurista hauistaan. Saimme myös kuulla, että presidentti Urho Kekkonen on istunut samassa salissa juomassa
syntymäpäiväkahveja emännän isän kanssa! Kekkonen oli myös innokas kalastaja, joka arvosti Nåtön kalarikkaita vesiä.
Ruokailun jälkeen kävelimme pätkän yhteensä 2,5 kilometrin pituisesta luontopolusta vieraillaksemme pronssikautisella haudalla. Jos polkua jatkaa loppuun asti saaren
poikki, voi nähdä Kihdin yli Ahvenanmaan Brändöhön. Tämän jälkeen kävimme vieraslaiturilla, jonka kupeessa rantasauna sijaitsee. Ennen kuin sauna tuotiin Nåtöhön, se sijaitsi noin 11 kilometriä Nåtöstä pohjoiseen Slädaskärin saarella, missä Kekkonenkin oli ahkera saunavieras.
Sää näytti parhaat puolensa, joten matkasta pystyttiin nauttimaan täysin siemauksin. Kun Torsholmasta matkalla kohti Roslaxia ollut m/s Finnö saapui klo 14.20,
suuntasimme takaisin kotiin. Retki oli erittäin onnistunut, ja kotimatkalla osallistujat alkoivat heti pohtia seuraavaa kohdetta: Äpplö, Berghamn… Saaristo on täynnä hyviä vaihtoehtoja! Uuden rotaryklubin tulevaan ohjelmaan on muotoutumassa myös suunnitelmia linturetkeilystä ja hyljesafareista.






Viimeisimmät kommentit