Jokioisten kunnan Rehtijärven uimaranta-alue sai uuden vihreän lisäyksen, kun forssalaiset Rotaryklubit istuttivat alueelle 11.6.24 yhteensä180 kpl serbian- ja douglaskuusta.

Tällä toimenpiteellä me osallistuimme Rotarien laajempaan ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena on edistää ympäristönsuojelua ja kestävää kehitystä myös paikallisella tasolla, toteaa hankevastaava Matti Ryyppö Sepänhaan Rotaryklubista.

Tämä ympäristöteko jättää vuosikymmenten ajaksi kestävän muiston paitsi itsestämme, niin myös siitä, että kahden forssalaisen Rotaryklubin tarina päättyy klubien yhdistymiseen juuri samanaikaisesti. Kasvakoon ja kehittyköön yhteistyömme jatkossa näiden puiden kanssa.

Kuten tiedämme, niin puiden istuttaminen on tehokas ilmastoteko, koska puut sitovat hiilidioksidia ilmakehästä fotosynteesin avulla. Mitä enemmän puita istutetaan, sitä enemmän hiilidioksidia voidaan sitoa ja näin vähentää ilmaston lämpenemistä Lisäksi puut parantavat ilmanlaatua, tuottavat happea ja tarjoavat suojan elinympäristön monille eläimille ja kasveille. Puiden istuttaminen auttaa myös suojelemaan maaperää eroosiolta ja säilyttämään vesivaroja.

Klubimme sitoutuivat istuttamaan 180 puuntainta Rehtijärven virkistyspaikan alueella sijaitseville kahdelle, voimakkaasti ruohottuneelle, kumpareelle. Ryyppö totesi, että alueen valkojuuri- ym. rikkaruohokasvusto eivät mahdollistaneet alueen luontaista taimettumista, siksi istutuspaikkojen raivaaminen ja taimien istuttaminen istututussuojia käyttämällä, olivat mielestämme paras vaihtoehto onnistua tässä hankkeessa. Harkitsimme myös konetyövoiman käyttöä istutuspaikkojen tekemiseen, mutta päädyimme kuitenkin perinteisiin kuokkiin ja lapioihin.

Tämä konkreettinen panostus ympäristön hyvinvointiin kertoo meidän forssalaisten sitoutumisesta kestävään kehitykseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan, jatkaa hankevastaava Matti Ryyppö. Oman sysäyksensä tähän ilmastotekoomme antoi klubissamme vierailevana luennoitsijana käynyt akateemikko Markku Kulmala (s. 1958, Forssa). Kulmala on maailman johtava ilmakehätieteiden tutkija. Hän valmistui fysiikan tohtoriksi vuonna 1988 Helsingin yliopistossa. Helsingin yliopistossa professorina ja Kuopion ylipistossa dosenttina työskentelevä Kulmala on julkaissut uransa aikana yli 860 alkuperäistä tutkimuspaperia ja kouluttanut peräti 66 väitöskirjatutkijaa.

Tämä Jokioislaisen uimapaikan kävijät voivat odottaa tulevaisuudessa entistä vihreämpää ja monimuotoisempaa ympäristöä kun kuuset kasvavat ja vahvistavat alueen luonnon ekosysteemiä. Me forssalaiset Rotarit toivomme, että tämä hanke toimii inspiraationa myös muille alueemme yhdistyksille osallistua aktiivisesti ympäristönsuojelutyöhön, toivoo Ryyppö.

Näiden puntaimien istuttaminen on konkreettinen askel kohti kestävämpää tulevaisuutta. Me Forssan Rotarit olemme ylpeitä saadessamme olla osa tätä positiivista muutosta.

terveisin
Matti Ryyppö