Guvernörens månadsbrev, Juni 2024

Har vi hopp? Detta frågades på ett högprofilerat seminarium där man diskuterade internationell situation och -rätt. Sammanfattningsvis från akademikernas svar kan jag
säga att alla betonade att arbeta tillsammans, påverka tillsammans och stödja och uppmuntra varandra. Talare uppmanade också att agera modigt och lita på framtiden. Så skapar vi en bättre värld och stärker våra samhällen. Vi skapar hopp och stärker vår uthållighet mitt i världens kriser. Talen på seminariet var som rotariernas huvudtes – Service före själviskhet.

Sommarsånger har ekat i skolorna och en stor grupp barn och ungdomar har gått på sommarlov. För arbetande rotarianer närmar sig också semestertiden. Även
rotarieklubbarna tar en liten sommarpaus, bara för att samla kraft till ett nytt rotarieår. I klubbarna byts kedjorna till framtida presidenter och nästa års planer och aktiviteter har beslutats eller åtminstone väl planerade. I klubben är varje medlem viktig och varje medlem behövs igen för att starta ett nytt rotarieårs verksamhet. Jag fortsätter att uppmana klubbar att samarbeta och arbeta tillsammans samt att hitta samarbetspartners. Så får vi mer resurser och stark, synlig verksamhet.

Guvernörens kedjor byts i slutet av juni i Tallinn. Aune Past tar ansvaret för vårt distrikts verksamhet, naturligtvis tillsammans med distriktsrådet. För mig har det gångna, nu avslutade rotarieåret varit intressant. Det har varit fantastiskt att träffa skickliga, talangfulla och engagerade rotarianer runt om i vårt distrikt. Under året har jag fått både ris och ros. Jag tackar för dem alla, de för saker framåt.

För ungefär ett år sedan frågades jag vad jag skulle vilja att skulle ha hänt i vår organisation under mitt guvernörsår. Då sa jag att jag skulle önska att vi skulle ha mer synlighet, framträdanden. Jag kan naturligtvis inte helt bedöma om denna utveckling har skett. I offentligheten har dock vårt ungdomsutbyte synts. Skapa hopp i världen -projekten och många klubbars årsdagar har också fått synlighet.

Tack klubbar, rotarianer, distriktsråd och alla våra distriktskommittéer för det gångna rotarieåret och för att upprätthålla rotaryandan. Det är bra att fortsätta härifrån.

Trevlig sommar.
Ritva Semi