Guvernörens månadsbrev, maj 2024

Enligt statistik finns det över 100 000 registrerade föreningar i Finland. Antalet är dock högre, eftersom föreningar inte måste registrera sig. Vårt Rotarydistrikt och dess klubbar omfattas av dessa registrerade föreningar. I Finland regleras föreningarnas verksamhet av föreningslagen och klubbarnas egna stadgar. Föreningslagen och stadgarna säkerställer föreningarnas demokrati, verksamhetens transparens och medlemmarnas rättigheter och skyldigheter. Estland har också sina egna riktlinjer för föreningsverksamhet.

Olika föreningar samlar olika människor som har samma hobby eller värderingar och mål i verksamheten. Rotary är en hobby och volontärverksamhet med målet att göra gott genom att arbeta för att uppnå rotarianernas sju fokusområden. Vänskap, att stödja varandra, lära sig nytt, nätverka och upprätthålla internationella kontakter är några av rotarianernas värderingar. Medlemmarna i klubbarna bidrar med sin tid och arbetsinsats gratis för gemensamma mål och syften, vilket ger dem också glädje och tillfredsställelse.

När vi blev medlemmar i Rotary accepterade vi rotarianernas värderingar och mål, så vi är eniga om de stora frågorna. På klubbnivå har vi däremot stor frihet att definiera och bestämma om våra aktiviteter, serviceprojekt, mötesinnehåll och annan verksamhet. Detta gör att varje klubb kan hitta aktiviteter som passar dess medlemmar och deras intressen.

Trots det stora antalet olika föreningar i Finland har medlemsantalet i många minskat, eller så växer det inte alls. Även inom vår egen Rotary-gemenskap har vi varit oroliga ett tag för att locka nya medlemmar till klubbarna. Hur får vi människor intresserade av Rotary och rotarianernas arbete? Det finns inget tydligt svar på denna fråga, utan varje klubb bör överväga sin region och potentiella medlemmar. Vid ett klubbmöte föreslogs för mig att Rotary skulle passa bäst för dem som börjar trappa ner på sitt yrkesliv. Kanske det? Å andra sidan kan vi fråga oss hur många som egentligen vet vad rotarianerna gör och varför de samlas varje vecka. Borde vi vara mer synliga? Borde vi verka mer utomhus än inomhus i mötesrum? Det finns inget tydligt svar på dessa frågor, men det är värt att tänka på dem.

Vi har två betydelsefulla Rotary-evenemang på väg. Rotaryverksamheten fyller 120 år nästa år, och i december 2026 firar vi att den första Rotaryklubben i Finland grundades för 100 år sedan. Dessa evenemang ger oss möjlighet att synas både i rikstäckande media och lokalt. Låt oss därför tillsammans göra Rotary känt.

Den sista helgen i april hölls vårt distrikts officiella vårmöte, distriktsråd och konferens i Noux. Det var fantastiskt att se cirka 60 rotarianer från olika klubbar närvara. På mötet godkände vi verksamhetsplanen, distriktets ledningsplan och budgeten för nästa Rotaryår. På plats fanns även en fantastisk grupp utbytesstudenter från olika länder. De blev entusiastiska över Noux natur och promenaden till kåtan och vindskyddet. Mötet intresserade dem inte särskilt mycket, men de förstod när vi förklarade att så här fungerar föreningar. Utbytesprogrammet är verkligen rotarianernas pärla och bör underhållas. Det är fantastiskt att möta entusiastiska, internationella unga människor.

Vi rotarianer kan skapa goodwill inom vårt samhälle, hjälpa våra medmänniskor och se till att alla i våra samhällen mår bra. Årets tema “Skapa hopp i världen” är verkligen viktigt i en värld där explosioner inträffar och många unga och barn mår dåligt.

Låt oss göra gott tillsammans,

Ritva Semi
DG 2023–24