Viime viikolla ukrainalainen lääkintäjoukko, johon kuuluu lääkäreitä ja sairaanhoitajia, oli kuntoutuksessa Ahvenanmaalla, kutsuttuna Maarianhaminan Rotaryklubin toimesta. Ryhmä, joka koostuu 11 henkilöstä, on tehnyt useita yritysvierailuja ja tavannut kollegoitaan Ahvenanmaan sairaalassa, samalla kun he ovat kertoneet arjestaan ja tilanteestaan Ukrainassa. Monica von Frenckell, Maarianhaminan rotaryklubin jäsen ja Ukraina-ryhmän puheenjohtaja, on jälleen koordinoinut yhteistyötä yritysten, yksityishenkilöiden ja rotaryklubin välillä tässä viimeisimmässä projektissa.

Maarianhaminan rotaryklubilla on pitkäaikainen yhteistyö 15. liikkuvan prikaatin kanssa, johon tämä lääkintäjoukko kuuluu. Olemme iloisia voidessamme tarjota kuntoutusta ja että joukkue on voinut kertoa, kuinka Ukrainaan lähetetyt apulähetykset ja kuljetusvälineet ovat saapuneet perille ja olleet todellista apua. Ryhmän jäsenet ovat muun muassa työskennelleet ambulanssissa, joka lähetettiin vuonna 2023, ja hoitaneet potilaita täysin varustellussa liikkuvassa hammaslääkäriautossa, jonka vapaaehtoiset rakensivat Ahvenanmaalla. Rakennusmateriaalit rahoitettiin Maarianhaminan Rotaryklubin keväällä 2024 keräämillä lahjoituksilla.

Viikon aikana minulla oli mahdollisuus keskustella Romanin, joukkueen sairaanhoitajan, kanssa. Hän kertoi lähettäneensä perheensä Saksaan, kun “suuri sota”, kuten he sitä kutsuvat, alkoi. Hän lopetti työnsä ohjelmoijana ja kouluttautui uudelleen sairaanhoitajaksi. Roman työskentelee, yhdessä muiden vierailijaryhmän jäsenten kanssa, lähellä Venäjän rajaa ja kuvailee ensiapua vaikeissa olosuhteissa. Hän selittää, että on totuttava epätavallisiin työaikoihin ja nopeisiin muutoksiin, joissa koko ensiapuklinikka on usein sijoitettu hylättyihin talojen kellareihin ja voi joutua siirtymään lyhyellä varoitusajalla tulituksen vuoksi. Hänen kertomuksensa antaa näkemyksen siitä, kuinka he toimivat adrenaliinilla ja pitävät kaiken varustuksensa huoneessa leikkaussalin vieressä. Ymmärrän älyllisesti, mutta samalla tajuan, että en täysin voi ymmärtää, kuinka he selviävät arjesta.

Maarianhaminan Rotaryklubi kiittää kaikkia, jotka ovat osallistuneet kevään aikana työvoimalla ja lahjoituksilla. Apumme on saapunut perille!

Seuraava Ukraina-projekti on jo suunnitteilla, ja Maarianhaminan rotaryklubi on saanut tietoa siitä, mikä olisi tällä hetkellä eniten hyödyllistä – lääketieteelliset tarvikkeet ja kuljetuskalusto. Keräys on käynnissä, ja suunnitelmana on toteuttaa seuraava matka ennen vuoden loppua. Yhdessä jatkamme Ukrainan tukemista näinä vaikeina aikoina.

-Fanny Johansson, Mariehamn RC

Translate »