On elokuun 1. päivä. Kello kolkuttelee 17 ja kolme isoa vihreää saavia nousee sillankaiteelle. Ripeät yksi, kaksi, kolme laskennan jälkeen 1500 keltaista muovista kylpyankkaa loiskahtaa Salon jokeen. Kuudes Ankanuitto on alkanut.

Ykkösestä eteenpäin aina 1500 numeroidut kylpyankat lähtevät laiskasti uimaan kohti Salon VPK:n öljypuomia. Salon joen rannalle on tuttuun tapaan kerääntynyt runsas lukuinen kannustajien joukko. Toisilla on oma ankka kannustettavana, toiset vain seurailevat tapahtumaan. Palkinnoille pääsee tänä vuonna 45 nopeinta ankkaa.

Tämä on salolaisen rotaryklubi Reachin kuudes Ankanuiton tapahtuma. Vuosien saatossa uittopäivä on valikoitunut jo maankuulun Iltatorin yhteyteen. Elokuun ensimmäinen torstai on varattu yhdistysten iltatori-illaksi, joten RC Reach Salo ja ankat ovat oikeassa paikassa.

Ankka-arpoja on voinut ostaa pitkin kesää iltatoritorstaisin. RC reachiläiset ovat olleet kojunsa kanssa paikalla aina aamusta iltaan asti. Meidät on ollut helppo löytää torilta iloisen keltaisen värin loisteesta. Kojumme on ollut pullollaan keltaisia ankkoja, hämmästystä ja kummastusta herättävä keltainen ”onnenpyörä”, joka lähemmällä tarkastelulla paljastuu rukin pyöräksi. Iloisen mielen lisäksi ”onnenpyörästä” on voinut saada lakua, iloisen mustikkaämpärin tai karkkitomaatteja. Jos torille ei ole päässyt, on oman ankka-arvan voinut ostaa myös etänä.

Uiton tuotto käytetään aiempien vuosien tapaan paikallisten lasten ja nuorten sekä erityislasten ja -nuorten toiminnan tukemiseen. Palkinnot uittoon ovat lahjoittaneet paikalliset yritykset ja/tai yksityiset tahot. Tänä vuonna pääpalkintona oli eri torikauppiaiden lahjakorteista koottu ”Torikori”, jonka arvo oli 390 euroa. Muita palkintoja olivat esim. käsikudottu villapaita, Karjalohjan Spa -lahjakortti yöpymisellä sekä paljon erilaisia lahjakortteja hyvinvoinnin, kauneuden ja ruoan sekä tekemisen saralla. Suuri kiitos kaikille lahjoittajille!

Ensimmäisenä uittovuonna 2019 kylpyankkoja oli 1000 kappaletta, mutta jo seuraavana vuonna määrä nousi 1500 ankkaan. Alusta asti tärkeänä yhteistyökumppanina itse uitossa on toiminut Salon VKP, joka on puomittanut joen ja nostanut voittavat ankat. Voittajien selvittyä pääsevät kaikki muutkin keltaiset ankat VPKlaisten poimimina talteen. Salon VPK on saanut vene- ja puomiapua Halikon ja Karjaan VPK:lta. Me taas olemme voineet tukea heidän toimintaansa kiitoksena uittoavusta.

Ankan uiton idea klubiimme on rantautunut perustajajäsentemme Sirpa ja Erik Stenströmin tuomana. He ovat vierailleet vastaavissa tapahtumissa Euroopassa.

Nyt lukiessasi tätä artikkelia ovat kaikki ankat saaneet hellän käsittelyn. Heidät on pesty, kuivattu ja tarkistettu numeroiden suhteen sekä pakattu talteen. Hyvää syksyä kaikille lukijoille uutta uittoa odotellessa!

Päivi Rantio ja Sirpa Stenström, Rotaryklubi Reach Salo

Translate »