Tall Ships Races -historia alkaa vuonna 1956 Torquaysta, Cornwallin Devonista. Ymmärrys oli että elettiin purjelaivakauden vihoviimeistä loppua. 20 Isoa purjelaivaa purjehtisi vielä viimeisen kerran kilpaa Englannista Portugalin Lissaboniin, ja se olisi siinä. Tätä varten perustettiin Sail Training International Race Committee STIRC. Edinburgin herttua, kuningatar Elisabeth II:n prinssipuoliso Filip sai lähettää komeat laivat matkaansa.

Yleisön kiinnostus tähän purjelaivatapahtumaan oli kuitenkin niin odottamattoman suuri ettei aikakauden päättämisestä tullut mitään.

Ja niin prinssi Filipin myötävaikutuksella perustettiin 1957 Sail Training Association STA. Se päätti alkaa toteuttaa järjestää suurten purjelaivojen kilpailun joka toinen vuosi.

1964 STA laajensi yhteispurjehduksia valtamerialuksista (A-luokka) kaljaasin kokoisiin (B-luokka). Myöhemmin kutsuttiin mukaan myös Swanin kokoiset (C-luokka), ja perheveneiden kokoiset alukset (D-luokka).

Syrjäytyneitä ja uhanalaisia nuoria alettiin ottaa mukaan alusten miehistöiksi, sillä ajatuksella että he laivalla he oppisivat järjestäytynyttä yhteistyötä, ja matkalta palattuaan liittyisivät taas osaksi sääntöperustaista yhteiskuntaa. Tästä on tehty jonkin verran tutkimusta, ja homma näyttää toimivan!

Eri maihin perustettiin alan kansallisia järjestöjä, kuten Suomen Purjelaivasäätiö, Sail Training Foundation Finland STAF, joka perustettiin 1973. Sen 41 toimintavuoden aikana nuorisotyön painopiste on siirtynyt kohti kuntouttavaa ja kasvua tukevaa toimintaa.

1972 huomattiin että eri alusten, alueiden ja maiden välinen raju purjehduskilpailu asetti osallistujat vastakkain. Siksi alettiin suosia osallistujien vaihtoja alusten välillä (vrt. Rotarien Nuorisovaihto).

1972 STA sai sponsorikseen Cutty Sark Whisky -firman, ja vuosina 1973-2003 kilpailun nimenä olikin The Cutty Sark Tall Ships Races. Nimi liittyy ennätyksellisen nopeaan teeklipperiin, Cutty Sarkiin (rak 1869 Dumbartonissa Skotlannissa, museoitiin 1957 (!) Greenwichissä). Tällaiset purjerahtilaivat purjehtivat aina kilpaa maailman taakse Kaakkois-Aasiaan ja takaisin, sillä vuoden ensimmäisenä Englantiin palanneet saivat vuoden sadosta, mm. Australian viljasta, sen kaikkein korkeimman hinnan –  aivan kuten varhaisimmista perunoistakin saa.

Vuonna 2002 STA:n toiminta oli laajentunut jo niin laajaksi, että International Committee of the International Sail Training Association (ISTA) ja sen 20 paikallista Sail Training Associatiota perustivat yhteisen Sail Training International STI:n, joka nyt omistaa Tall Ships Races -brändin. Suomen purjelaivasäätiö STAF oli STI:n perustajajäsen nro 5. Seuraavana vuonna kun STI järjestö sai yleishyödyllisen toimijan aseman Cutty Sark Whisky putosi pois sen kuviosta.

Vuonna 2007 STI sai Nobelin rauhanpalkinnon tekemänsä kansainvälisen nuorisotyön takia.

Suomessa ja Lounaissaaristossa TSR on vieraillut seuraavasti:

  • 1996 Kotka, Turku
  • 2003 Turku; kaksinkertainen TSR-voittaja, meksikolainen parkki Cuauhtémoc Nauvossa!
  • 2007 Kotka
  • 2009 Turku
  • 2011 oik. Turun kulttuuripääkaupunkivuoden regatta
  • 2013 kilpailuun osallistui yli 100 alusta ja noin 10 000 harjoittelijaa. Noin viisi miljoonaa katsojaa vieraili sen neljässä satamassa: Århusissa, Helsingissä, Riiassa ja Szczecinissä.
  • 2014 oik. Gangut Regatta; Kotka, Helsinki, Hanko, Turku
  • 2017 Kotka, Turku
  • 2021 Turku, Maarianhamina – tapahtuma peruttiin coronan takia.
  • 2024 Helsinki, Turku, Maarianhamina; TSR 2024 CiC Turku sai vieraakseen 61 purjealusta 16 eri maasta.
    Turun kaupunki on nyt sopinut STI:n kanssa että tästedes TSR tulee Turkuun 4 vuoden välein. Kuten huomataan Lounaissaaristossa se on näkynyt useamminkin, myös silloin kuin juuri Turku ei ole ollut sen välipysäkkinä.

Aiemmin käytäntö oli että rauhanomainen Cruising in Company -siirtopurjehdus, jonka aikana vapaassa tahdissa tutustuttiin alueen satamiin, päättyi Turkuun. Silloin Nauvo palveli hyvin riittävän lähellä sijaitsevana ulkosatamana, jossa tiistaisin ja keskiviikkoisin jopa 26 alusta odotteli Aurajoen avautumista. Sunnuntaina Turusta lähdettiin maanantaiksi Utöseen, jossa lähtölinja seuraavalle kilpalegille sijaitsi. Jotkin alukset yöpyivät Nauvossa myös ennen siirtymistään ulkomerelle.

Nyt 2024 TSR-järjestelyt poikkesivat aiemmasta. Nyt kilpailu päättyi Utöseen, josta siirryttiin Turkuun, joka tällä kertaa salli alusten saapumisen Aurajokeen jo muutamaa vuorokautta ennen virallisen tapahtuman alkamista. Alusten vähäinen lukumäärä, noin puolet ‘normaalista’ saattaa selittää Turun joustavampaa politiikkaa. Ulkosatamia ei tässä yhteydessä enää tarvittu rantautumisluvan odotteluun.

Tällä kertaa Cruising in Company -purjehdus alkoi Turusta. Tässä tilanteessa sijaitsivat Seili (3 isoa alusta) ja Nauvo (3 pientä alusta) aivan liian lähellä lähtöpistettä. Alukset suuntasivatkin niiden ohi syvemmälle Saaristoon. Berghamnissa niitä yöpyi 3, Torasvikenillä Nauvon Storlandetin pohjoisrannalla 12, ja Houtskarin Näsbyssä peräti 29. Tästä niiden reitti jatkui edelleen Ahvenanmaan Lappoon ja Föglöhön, josta keskiviikkona klo 12 viimein rantauduttiin Maarianhaminaan – josta taas seuraavana sunnuntaina suunnattiin pitkälle kilpapurjehdukselle Puolan Stettiniin.

Miten Rotary liittyy TSR:ään?

Sail Training Internationalilla ja Rotary Internationalilla on yhteinen tavoite rohkaista nuorten kehitystä ja tukea heidän pyrkimyksiään kohti kansainvälistä ystävyyttä ja yhteisymmärrystä.

Sail Training And Rotary (STAR) -aloitteen tarkoituksena on kannustaa rotaryklubeja sponsoroimaan harjoittelijoita ‘korkeille aluksille’, sekä tukea Rotaryklubien ja isäntäsatamien muitakin yhteisiä projekteja.

Kirjaan tähän Rotarien TSR-hankkeita tavallista perusteellisemmin, jotta voisimme ottaa niistä oppia ja hyviä ideoita oman toimintamme kehittämiseksi.

Rotarien Tall Ships-yhteistyö alkoi 1972 kun Toronto RC Kanadassa rahoitti moottorin torontolaiseen Playfair brigantiiniin.

1990-luvulta eteenpäin Jubilee Sailing Trust JST on toiminut STAR-kumppanina ja purjealusten Lord Nelson ja Tenacious operaattorina Isossa-Britanniassa ja Irlannissa. Molemmat alukset on suunniteltu erityisesti vammaisten harjoittelijoiden majoittamiseen. Lähes 800 RIBI rotaryklubia toimii JST:n kanssa ja tukee vammaisia ​​purjehdusharjoittelijoita. Osana STAR-yhteistyötään JST osallistuu myös säännöllisesti rotarien ‘Sail and Lunch’-tilaisuuteen Royal Yacht Squadronissa Isle of Wightilla, Isossa-Britanniassa.

2005 kahdeksan rotariklubia Fredrikstadissa ja sen ympäristössä Norjassa yhdisti voimansa ja järjesti 25 nuorta mukaan upealle norjalaiselle Christian Radich-alukselle Tall Ships’ Racessa Newcastlen Gatesheadista Fredrikstadiin Norjaan. Samat klubit auttoivat myös yli muuta 100 nuorta löytämään sponsorit samaan kilpailuun osallistumiseen. Piiri 2260:n työryhmä jatkaa STAR-suhteen edistämistä ja antaa taloudellista tukea niille nuorille, jotka purjehtivat Norjan TSR-satamista.

2006  STI teki yhteistyötä International Yachting Fellowshipin of Rotarians IYFR:in kanssa rotarien maailmankongressissa Kööpenhaminassa, Tanskassa.

2007 Los Angeles Maritime Institute LAMI alkoi tarjota retkiä kahdella brigantiinillaan Irving Johnson ja Exy Johnson Los Angelesin satamassa Los Angelesin Rotary Clubin vuosittaisten vierailujen yhteydessä. Kierrosten aikana rotarit saavat tietoa LAMI:n palkitusta TopSail Youth -ohjelmasta.

2008 STI yhteistyössä purjehduskoulutusorganisaatioiden ja kilpailusatamien kanssa rahoitti ja miehitti osaston RI:n maailmankongressissa Los Angelesissa, Kaliforniassa. International Yachting Fellowship of Rotarians IYFR vuokrasi Los Angeles Maritime Instituten briganttinit maailmankongressin jälkeiselle risteilylle.

2009 Saatuaan kaikkien aikojen ensimmäisen apurahan International Yachting Fellowship of Rotariansilta, purjehti 14 ympäri maailmaa tullutta nuorta Italian laivaston Swan-brigantiini Nave Italialla Civitavecchiasta Italiasta Korsikaan, jossa he osallistuivat  G8-huippukokouksen nuoriso-osaan.

2009 Cuckfieldin ja Lindfieldin Rotary Club, Iso-Britannia, teki yhteistyötä Tall Ships Youth Trustin kanssa sponsoroidakseen nuoria matkoille Stavros S Niarchosilla. Kumpikin klubi maksoi 40% kustannuksista ja  yksittäinen osallistuja loput 20%.

2010 Rotary Club of Cleveland, Ohio, U.S.A., ryhtyi American Sail Training Associationin (nykyään Tall Ships AmericanGreat Lakes Tall Ships Challenge Series® -purjehdustapahtuman Clevelandin satamaorganisaattoriksi. Hanke toteutettiin Clevelandin klubin 100-vuotisjuhlavuoden muistoprojektina.

2010 Cleveland RC toteutti hyväntekeväisyyssäätiönsä kautta Youth Empowered to Succeed through Sailing YESS -projektin yhteistyössä Niagra-aluksen (Erie, Pennsylvania, USA) kanssa, tarjotakseen nuorille purjehdusharjoitteluseikkailuja jatkuvana ohjelmana.

2010 Newport Harbourissa, Kaliforniassa, International Yachting Fellowship of Rotarians IYFR vuokrasi Los Angeles Maritime Instituten brigantiinin satamaristeilyä ja viininmaistelua varten (sama toistui 2012).

2010 International Yachting Fellowship of Rotars IYFR:n apurahaohjelma osarahoitti useita purjekoulualuksia koskevia hankkeita. Näitä olivat:

  • IYFR ja italialaiset rotarit rahoittivat Nave Italian suolanpoistajat – ja päivän merellä vammaisille nuorille;
  • IYFR ja Newport Harbour, Kalifornia rahoittivat purjehdusharjoituskokemuksen Los Angeles Maritime Instituten aluksella seitsemästä maasta tulleille Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijoille;
  • IYFR ja San Francisco, Kalifornia tarjosivat Sausalitossa kolmen päivän purjehduskoulutuksen ja meribiologian kokemuksen 10:lle Meksikon La Pazin teini-ikäiselle Call of the Sea:n operoimalla kuunari Seawardilla.

2012 kesäkuussa tanskalaiset Nibe RC ja Aalborg RC järjestivät kuuden päivän Sail Training Marine Campin Rotaryn 25 nuorisovaihto-opiskelijalle 11 maasta, barkentiini LOA:lla.

2013 Danish Sail Training Marine Camp järjestettiin jälleen Barkentine LOA:lla 12 maasta tulleille 40 Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijalle. Kuudessa päivässä vierailtiin kuudessa Tanskan satamassa.

2014 Danish Sail Training Marine Camp Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijoille toistettiin aluksilla LOA ja Jens Krogh, molemmat Aalborgista, Tanskasta. Tällä kertaa 40 nuorisovaihtaria edusti 15 kansallisuutta.

2015 kesäkuisen viikon aikana alukset LOA ja Jens Krogh ottivat 37 Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijaa 11 maasta purjehduskoulutukseen Limfjordille Tanskassa.

2016 LOA ja Jens Krogh tarjosivat jälleen viikon purjehdusharjoittelun Tanskan Limfjordilla. Mukana oli 37 Rotaryn nuorisovaihtaria, 11 kansallisuutta.

2017 Tanskan rotarylaivasto kasvoi neljään alukseen, kun LOA:n ja Jens Kroghin joukkoon liittyivät Anna Carmen ja Malene. Purjehdusharjoittelu järjestettiin jälleen Limfjordilla. Tällä kertaa oli mukana 31 Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijaa 11 maasta. LOA liittyi myös The Tall Ships Race 2017 -kilpailuun Halmstadista (Ruotsi) Kotkaan (Suomi), mukanaan neljä australialaista vaihto-oppilasta, jotka osaltaan auttoivat voittamaan kilpailussa kolmannen sijan.

2017 Nagu rotaryklubb järjesti Liaison Officerit vastaanottamaan ja opastamaan TSR-miehistöjä. Turun rotaryklubi järjesti purjelaivatapahtuman satamassa ja TSR-risteilyn Airistolle 200:lle kiinnostuneelle.

2018 LOA ja Jens Krogh lähtivät jälleen purjehtimaan viikoksi Limfjordille mukanaan 33 Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijaa 14 maasta.

2019 barkentiini LOA purjehti viikon Limfjordin vesillä Tanskassa kannellaan 24 Rotaryn nuorisovaihto-opiskelijaa, 11 kansallisuutta.

2021 Nagu rotaryklubb olisi jälleen opastanut merenkulkijoita, ja Turun rotaryklubi järjestänyt TSR-risteilyn, mutta koko tapahtuma peruutettiin coronan takia.

2024 Nagu rotaryklubb sai jälleen toivottaa kansainväliset purjehtijat tervetulleiksi Nauvoon, ja Turun rotaryklubi järjestää TSR-risteilyn m/s Kökarilla 104 kiinnostuneelle, seuraamaan purjealusten mahtavaa poistumista Turusta (‘Parade of Sails’). Mariehamn & Godby RK järjestivät telttatapahtuman, jossa TSR-yleisölle levitettiin tietoa rotareista ja pyrittiin hankkimaan meille uusia jäseniä.

Apropos, jos laskemme maailman keskiarvon mukaan piirissämme pitäisi olla alle 90 jäsentä. Heitä on kuitenkin 1800, eli noin 20-kertaisesti enemmän. Piirissämme on nyt ensikertaa jopa enemmän jäseniä kuin pääkaupunkiseudulla ja Helsingissä yhteensä – joiden väkiluku Lounais-Suomeen nähden on sentään noin nelinkertainen. Nauvolaisista n. 3% on rotareita. Tämä edustaa maailman keskiarvoon nähden jo noin 200 kertaista määrää, eli prosenteissa ilmaistuna +20 000%. Näiden räknäysten myötä toivotankin klubeille parasta menestystä jäsenhankintaan jatkossakin, myös TSR-tapahtumissa!

Nyt kun Turku on sopinut pitkäaikaisesta yhteistyöstä STI:n kanssa, on piirimme korkea aika laatia vastaava pitkän tähtäimen TSR-toimintasuunnitelma itselleen.

Tätä varten olen toiveikkaana luovuttanut pohdintaan pitkän listauksen potentiaalisista toimintatavoista.

Yt. Aaro Söderlund
iPDG 1410
Nagu Rotaryklubb

Isojen purjelaivatapahtumien koordinaattori Nauvo / Parainen
2006, 2007, 2009, 2011, 2014, 2017, (2021), 2024

Lähteitä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tall_Ships_Races

https://sailtraininginternational.org/sailtraining/origins/

https://sailtraininginternational.org/sailonboard/support/rotary/

 

 

Translate »