Miksi aina pitäisi lentää, jos voi kulkea myös bussilla?

Malmön Action Summittiin saapui Suomesta 20 rotarin joukko bussilla – ensin laivalla yön yli Turusta Tukholmaan ja sieltä sujuvasti nelikaistaista E4-tietä 600 kilometriä Malmöhön.

Piirin 1410 ideasta ja järjestelyistä syntynyt ryhmämatka keräsi lopulta osallistujia lähes jokaisesta Suomen piiristä.

Erityisen iloinen matkustustavasta olivat Malmön tapahtumassa ympäristöhankkeita esitelleet rotarit. Niin pitää elää kuin opettaakin.

Jokainen bussissa istunut sai myös paljon uusia hyviä ystäviä. Verkostoitumista edistettiin pitämällä hyvää fiilistä yllä koko bussimatkan ajan, kertomalla omia rotaritarinoita – myös vitsejä, visailuja ja lauluja kuultiin.

Tunnelmia paluumatkalta

Paluumatka käytettiin tapahtumasta saatujen uusien ajatusten jakamiseen.

Innostavat päivät Malmössä synnyttivät ideoita muun muassa ukrainalaisille ja muille maahanmuuttajille suunnattujen satelliittiklubien perustamisesta ja entisistä nuorisovaihto-oppilaista koostuvasta uudesta e-klubista.

Yksi onnistui löytämään tapahtumasta puuttuvat kumppanit piiriapurahahankkeeseen ja toinen innostui valtavasti Shelter Boxista.

Monen mielestä nyt viimeistään olisi aika polkaista pystyy Suomen ensimmäinen ympäristöteemainen Global Grant -hanke. Nämä historialliset alkusanat muistetaan nyt lausuttaneen bussissa matkalla Malmöstä Suomeen.

Katso tunnelmapala video paluumatkaltamme tästä

– Johanna Talikainen,
Forssa Rotaryklubi