Porilaiset Rotaryklubit (5 kpl) ottivat tänäkin vuonna osaa SuomiAreenan Kansalaistoriin. Kansalaistorilla erilaiset toimijat voivat olla esillä omilla yhteiskunnallisilla teemoillaan. Tapahtumassa ei myydä erikseen mitään. Tapahtuma järjestetään SuomiAreena viikon yhteydessä ja tänä vuonna se pidettiin 25.-28.6. Paikkana oli Porin Kauppatorin ympäristö. Kansalaistori oli avoinna klo 10 – 17 välisen ajan.

Tapahtumaan osallistumisen suunnitteleminen aloitettiin keväällä hyvissä ajoin klubien presidenttien sekä alueen 2 AG:n (Pekka Karhumäki) yhteisissä tapaamisissa. Tapaamisissa käytiin läpi monenlaisia teema -vaihtoehtoja osallistumiselle. Tämän vuoden kahdeksi pääteemaksi -tulevan Rotaryvuoden teeman lisäksi- valittiin Rotarykids -rata sekä paikallisesta Rotarytoiminnasta kertominen.

RotaryKids -radassa on seitsemän rastia, joissa kaikissa on eri aihealueen kysymys ja kolme vastausvaihtoehtoa. Rastit oli sijoitettu helposti löydettäviksi SuomiAreenan Kansalaistorin eri toimijoiden esittelytilojen ulkoseiniin. Radalle lähtijöille annettiin mukaan vastauslomakkeen lisäksi myös kartta, jotta rastien löytäminen olisi mahdollisimman helppoa.

Radan kiersi parhaimpina päivinä yli kolmekymmentä lasta perheineen. Kaikki vastauslomakkeen palauttaneet saivat kiitokseksi osallistumisestaan pienen palkinnon ja toivottavasti mukaansa myös pienen annoksen ”Rotary taikaa”.

Teetimme Kansalaistorikopillemme myös lakanat, joihin oli kerätty Porilaisten Rotaryklubien vuosien aikana toteuttamia paikallisia Rotaryprojekteja. Tällaisia on mm. PolioPlus -konsertti, Minä en kiusaa, Matkalippu tulevaisuuteen, Vesireppu, Kallon luontopolun kunnostaminen, Nuorten ja lasten metsäretket, Juhana Herttuan patsaan lahjoittaminen sekä Sinilevä -seuranta.

Kansalaistori -tapahtuman aikana Rotarikopillamme kävi runsaasti vierailijoita. Osa oli toki tuttuja, kuten Rotaritoimintakin, mutta saimme kuitenkin kertoa paljon toiminnastamme niin maailman laajuisesti, kuin paikallisestikin. Erityisesti nuorisovaihto tuntui kiinnostavan kävijöitä ja jaoimmekin tästä paljon tietoa esitteiden kera. Tänä vuonna kopilla vierailleiden joukossa oli ilahduttavan paljon nuoria lapsiperheitä. Toiveissa onkin, että piirimme klubit saavat tulevaisuudessa uusia jäseniä juuri heidän joukostaan.

Porin Rotaryklubien (Pori, Pori Karhunpää, Kuninkaankartano, Pori Meri-Pori sekä Pori Teljä) puolesta

Marko Pakarinen
Aloittanut AG2/1410