Viime vuosikymmenen aikana Polion hävittäminen on edennyt tasaisesti.

Poliovirustyypit 2 ja 3 (WPV2 ja WPV3) julistettiin hävitetyiksi vuosina 2015 ja 2019.

Maailman terveysjärjestö (WHO) julisti Kaakkois-Aasian alueen polioviruksesta vapaaksi vuonna

1. Afrikan alue todettiin luonnonvaraisesta polioviruksesta (WPV) vapaaksi elokuussa 2020.

Viimeiset askeleet polion hävittämiseksi ovat kuitenkin osoittautuneet ennakoitua vaikeammaksi.

The fight for a polio-free world

Katso lisää: https://www.endpolio.org/world-polio-day-resources

Mikä on tilanne nyt?

Uusien poliotartuntojen määrä tähän mennessä vuonna 2024:

Afghanistan: 17; Pakistan: 16

Aiempien vuosien tartuntamäärät:

2023 yhteensä 12: Pakistan 6, Afghanistan: 6

2022 yhteensä 30: Afghanistan 2, Mozambique 8, Pakistan 20

2021 yhteensä 6: Afghanistan: 4, Pakistan: 1, Malawi: 1

2020 yhteensä 140: Afghanistan: 56, Pakistan: 84

Lyhyen aikajakson näkymä poliotilanteeseen:

Tietoa viikossa todetuista uusista poliotapauksista ja positiivisista ympäristönäytteistä:

Afganistan: neljä WPV1-tapausta

Pakistan: kaksi WPV1-tapausta ja 16 positiivista ympäristönäytettä

Tšad: kaksi cVDPV2-tapausta ja kaksi positiivista ympäristönäytettä

Norsunluurannikko: kaksi cVDPV2-positiivista ympäristönäytettä

Kongon DR: yksi cVDPV2-positiivinen ympäristönäyte

Niger: yksi cVDPV2-positiivinen ympäristönäyte

Nigeria: kolme cVDPV2-tapausta ja yksi positiivinen ympäristönäyte

miehitetty Palestiinan alue: yksi cVDPV2-tapaus

Etelä-Sudan: yksi cVDPV2-tapaus

Mitä teemme?

Alla pieni esimerkki siitä, mitä parhaillaan polion hävittämiseksi konkreettisesti tehdään:

1. elokuuta 2024 Gazaan saapui 1,2 miljoonaa poliorokoteannosta. Gazassa pyritään rokottamaan yli 640 000 lasta.

Polio on uhka lapsille kaikkialla.

Rotary jatkaa yhteistyötä kumppaneidensa kanssa, esim. Global Polio Eradication Initiativen (GPEI) ja muiden järjestöjen kanssa polion hävittämiseksi. Tuemme poliorokotuskampanjoita kaikkialla, missä poliota esiintyy.

Poliota ei ole vielä saatu kokonaan hävitetyksi. Pidämme kuitenkin lupauksemme maailman lapsille. Jokainen rokote on tärkeä. Meidän kaikkien yhteistyöllä tulemme hävittämään polion.

Polion hävittämiseksi pyydän lahjoituksianne Rotarysäätiön PolioPlus rahastoon (=PolioPlus Fund).

PolioPlus Society

Liity piirimme PolioPlus Societyn jäseneksi. Mikäli lupaat lahjoittaa vähintään 100 USD summan vuodessa Rotarysäätiön PolioPlus rahastoon, tulee sinusta PolioPlus Societyn jäsen. 100 USD suuruinen lahjoitus vastaa n. 0.25 € suuruista lahjoitussummaa vuoden jokaisena päivänä.

Ottakaa minuun yhteyttä tai nykäiskää minua piirin tapahtumissa hihasta, kun haluatte liittyä PolioPlus Societyn jäseneksi! Saatte hyvän tekonne lisäksi PolioPlus jäsenyydestänne kiitokseksi sertifikaattitaulun ja lisäksi saatte PolioPlus Society pinssin.

Poliopäivä 24.10.2024

Mitä sinä tai rotaryklubisi teette poliopäivänä?

Haastan kaikki piirimme rotarit lahjoittamaan poliopäivän lounaansa hinnan Rotarysäätiön PolioPlus rahastoon. Lahjoitus on mahdollista tehdä myös koko klubin nimissä yhdellä tilisiirrolla!

Apua lahjoituksen tekemiseen saatte klubinne Rotarysäätiöasioista vastaavalta henkilöltä tai allekirjoittaneelta.

Kiitos avustanne!

Ystävällisin terveisin