Tiina Pyhärannan aloitteesta Suomessa olevat vaihto-oppilaat (IB), vaihdosta palanneet oppilaat (RB) vanhempineen ja klubien nuorisovaihdon vastaavat (NVA) kokoontuivat ensimmäistä kertaa yhtaikaa koolle nk. nuorisovaihdon superviikonloppuun. Laitilan kaupungintalolle saapui noin 100 henkeä eri puolilta piiriämme lauantaina 14.9. Piirin nuorisovaihtokomitean lisäksi hihat käärivät myös Rotexit, jotka olivat mukana apuna sekä RB- että IB-oppilaiden sessioissa.

Päivä aloitettiin yhdessä, minkä jälkeen NVA:t siirtyivät omaan koulutukseensa, IB-oppilaat omaan ryhmäänsä ja RB-oppilaat ja vanhemmat jäivät kertomaan kokemuksiaan ja antamaan palautetta vaihtovuodesta. Saimme myös mukavasti lupauksia isäntäperheenä toimimisesta jatkossa.

IB-oppilaat jatkoivat viikonloppua perinteisellä leirillä, kun me muut lähdimme iltapäivällä kotia kohden.

Klubit ovat jälleen käyneet kouluilla mainostamassa kolmea vaihtomuotoamme: vuosi-, kesä- ja leirivaihtoa. Hakemusaika päättyy 30,9,, minkä jälkeen klubit haastattelevat ja valitsevat oman vaihto-oppilaansa. Piirin haastattelu järjestetään lauantaina 2.11.24 Turussa, minkä jälkeen valinnat voidaan vahvistaa. Sivulta www.rye.fi löydät lisätietoja, mm. kalenterin ja yhteystietoja.

Toivomme yhä useamman klubin ottavan nuorisovaihdon osaksi toimintaansa. Leiri- ja kesävaihdot eivät vaadi isäntäperheiden hakua eivätkä myöskään tuo kustannuksia lähettävälle klubille. Siitä on hyvä aloittaa. Tukea saa piirin nv-komitean jäseniltä.

-Terhi Valkeejärvi,
Raisio-Jokilaakso Rotaryklubi