Ilo esitellä

Kansainvälistä nuorisovaihtoa jo vuodesta 1976

Kauhavan Rotaryklubi aloitti nuorisovaihtotoiminnan v 1976, nähtävästi yhtenä ensimmäisistä suomalaisista ns. ”maalaisklubeista”.  Vähän kuin kokeiluna liikkeelle lähtenyt toiminta jäi pysyväksi ja siitä onkin vuosien myötä tullut klubimme keskeisin pysyvä palvelumuoto. Olemme reilun neljänkymmenen vuoden kuluessa lähettäneet maailmalle 43 vuosivaihtaria 12 eri maahan sekä lisäksi suuren määrän kesä- ja leirivaihtareita. Samalla olemme luonnollisesti isännöineet vastaavaa määrää maahamme saapuneita ulkomaisia vaihto-oppilaita.

Alkuvuosina vaihto suuntautui täysin Yhdysvaltoihin. 80-luvulla kuvioihin tuli mukaan ensin Australia ja sitten suuri joukko muitakin maita, kuten Uusi-Seelanti, Japani, Brasilia, Taiwan, Kanada, Saksa, Meksiko jne.

Vuonna 2015 päätimme juhlistaa tulossa olevaa nuorisovaihtomme 40-vuotisjuhlavuotta laatimalla siitä pienen historiikin. Siihen pyydettiin kirjoituksia ja muisteluita niin isäntäperheiltä kuin lähteneiltä ja tulleilta vaihto-oppilailta. Iloksemme noin puolet tavoittamistamme asianosaisista myös tarttui pyyntöömme ja saimme kasaan runsaasti materiaalia. Niiden pohjalta toimitettiin peräti 200-sivuinen kirja, jossa on pienen historia- ja tilasto-osuuden lisäksi vaihtovuosimuistoja ja -kokemuksia yli viideltäkymmeneltä kirjoittajalta.

Meillä on ilo esitellä muutamia tuosta historiikista poimittuja kirjoituksia myös näillä nettisivuillamme. Aluksi puheenvuoron saakoon Veli Pernaa, joka kirjoituksessaan palasi vaihtotoimintamme alkuhetkiin:

Vaihtotoiminnan onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää löytää tuleville nuorille halukkaita isäntäperheitä. Alkuvaiheessa tämä kunnia lankesi pääsääntöisesti Rotaryklubimme jäsenille, joista huomattava osa onkin saanut vuosien saatossa toimia tässä vastuullisessa, mutta niin antoisassa roolissa. Monet heistä ovat olleet isäntinä jopa 4-5 kertaa. Myöhemmin tämä hostperheiden piiri on toki laajentunut, osin klubiveljiemme kasvaneen keski-iän myötä. Historiikia tehdessämme saimme lukuisia kertoja kuulla, että isäntäperheenä toimimista ei kukaan muistellut taakkana tai rasituksena. Ennemminkin se koettiin koko perheen elämää rikastuttaneena kokemuksena sekä hienona mahdollisuutena muutaman kuukauden mittaiseen kulttuuri- ja kielikylpyyn.  Isäntäperheen näkökulmaa tuokoot tässä esiin kunniajäsenemme Yrjö Peljon muistelot perheensä kahdesta vaihto-oppilaasta 70-luvun lopulla:

Vaihto-oppilaiden kirjoituksissa toistuu yhä uudestaan se, kuinka merkityksellinen, kasvattava ja avartava kokemus vaihto-oppilasvuosi on ollut heidän elämässään. Ensinnäkin se on ollut askel aikuistumiseen ja itsenäistymiseen. Lisäksi se on tuonut paljon uusia ystävyyssuhteita ja kontakteja, jotka ovat kestäneet kotiinpaluun jälkeenkin läpi vuosien. Maailmankuvan avartuminen ja kosketus kansainvälisyyteen on monilla heistä vaikuttanut jopa koko elämän myöhempään suuntautumiseen opiskelu- ja uravalintojen suhteen.  Kauhavalla vuotensa viettäneen vaihtarin näkökulman tarjoaa tässä uusiseelantilainen Lycy Elwood ( os. Boys ). Joka oli klubimme vieraana 1995-96.

Vaihto-oppilasvuoden eräs anti on parantunut kielitaito. Englannin taidot karttuvat varmasti, oli vaihtomaa sitten mikä hyvänsä. Mutta parhaimmillaan vaihtovuoden kylkiäisenä nuori oppii aivan uuden, vähän eksoottisemmankin kielen. Myös siirtyminen pienestä maaseutukapungista isompiin ympyröihin, jossain tapauksessa ihan miljoonakaupunkiin, on nuorelle maailmankuvaa laajentava oppimiskokemus. Mm. näistä asioista kirjoittaa Kauhavalta Rio de Janeiroon vaihtovuottaan viettämään lähtenyt Hanna Vainionpää:

Nuorisovaihto säteilee laajasti ympäristöönsä. Vaihto-oppilaat toimivat samalla oman maansa ja kulttuurinsa edustajina niin koulussa kuin isäntäperheissä ja heidän lähipiirissään. Uuden ulkomaisen host-siskon tai host-veljen saaminen on elämys myös isäntäperheen nuorimmile jäsenille. Ja pikkulapset ovat toisaalta mitä parhaimpia kotouttajia ja kielen opettajia saapuvalle nuorelle. Tätä pikkuveljen näkökulmaa edustakoon Kalle Peuran kirjoitus, miltä japanilainen iso”sisko” tuntui seitsenvuotiaasta:

Klubimme nuorisovaihtotyö jatkuu nykyään ja toivottavasti myös tulevaisuudessa vireänä. Kauhavalainen nuori, jos olet kiinostunut nuorisovaihdosta, ota rohkeasti yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen tai presidenttiin. Myös uusia isäntäperheitä tarvitaan jatkossakin.

Lopuksi haluamme vielä mainostaa aivan syyttä vuosivaihdon varjoon jäänyttä kesävaihtoa.

Kesävaihdossa vietät noin kuukauden ulkomailla isäntäperheessäsi ja saavut isäntäperheen nuoren kanssa kotiisi toiseksi kuukaudeksi. Kahden kuukauden kielikylpy ja tutustuminen uuden ”sisaruksesi” kotimaahan sekä oman maasi tapojen ja elämänmuodon esittely saapuvalle nuorelle takaavat sinulle ja myös perheellesi mielenkiintoisen ja avartavan kesäajan.

Vuosivaihtoon verrattuna kesävaihdossa on paljon hyviä puolia. Koska vaihto tehdään loma-aikana, ei koulunkäyntiin tule välivuotta. Myös kustannukset, varsinkin Euroopan sisällä toimittaessa, pysyvät hyvin kohtuullisina. Lisäksi merkittävää on se, että kesävaihdossa klubillamme ei ole mitään kiintiötä tai määrärajoitetta, vaan voimme lähettää vuosittain vaikka kuinka monta kesävaihtaria!

Klubimme 60-vuotisjuhliin 30.3.2019 saamamme videotervehdykset muutamilta takavuosina isännöimiltämme vaihto-oppilailta:

Kokoontumistiedot

Paikka:
Kausi aloitetaan Mutterin kokoustiloissa ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan aikanaan.

Osoite: Lentoasemantie, 62230 Kauhava

Aika: