Kauhavan Rotaryklubin historiaa

Odottaa vielä materiaalia

Nuija joka kiersi maailman

Eräs Rotarytoiminnnan ”suola” on mahdollisuus klubivierailuihin. Eli jokainen rotary on aina tervetullut vierailemaan minkä tahansa klubin viikkokokouksessa missä päin Suomea tai maailmaa sitten liikkuukaan. Kauhavan klubiveljet on vuosikymmenten saatossa tätä mahdollisuutta käyttäneet taajaan hyväkseen. Ainakin päätellen suorastaan liitoksistaan ratkeavan viirikaappimme sisällöstä. Mutta ei siinä kaikki. Myös Kauhavan Rotaryklubin nuija on aikoinaan ollut ahkera matkailija ja klubivierailija!

Ajatuksena oli, että matkaileva nuija olisi tervehdys Kauhavan Rotaryklubilta muiden maiden rotareille ja saatekirjeessä esitettiin toive, että sillä myös johdettaisiin kussakin vierailukohteessa yksi klubikokous. Ensimmäisen, lähinnä harjoitusmatkansa nuija teki v. 1981, jolloin se lähetettiin Kauhavan Ruotsalaiseen ystävyyskuntaan Vimmerbyyhyn. Sieltä matka jatkuin Tanskan Lemvingen Rotaryklubin kautta takaisin kotiin. Maailmanympäriturnee alkoi sitten v.1983 jolloin ensimmäinen etappi oli peräti Australia. Sieltä matka jatkui Uuden-Seelannin kautta Alaskaan ja sieltä Kanadan kautta USA:han. Lopuksi paluu vielä Ranskan kautta koukaten kotiin loppuvuodesta 1984. Vierailukohteina oli rotaryklubeja joiden kanssa Kauhavalla oli ollut nuorisovaihto yhteistyötä. Aika velikulta tuo nuijamme…

Ruudun takaa

Läpi vuosikymmenten on kannettu huolta siitä, miksi Rotaryn merkittävä toiminta ja arvokas palvelutyö ei näy laajemmin ympäristössä vaan jää lähinnä oman sisäpiirin tietoisuuteen. Emmehän kuitenkaan koskaan ole ollut mikään salaseura. Ajalla ennen internettiä tilanne lienee ollut vielä haastavampi.

Rotary Internationaalin 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Kauhavan Rotaryklubi päätti tempaista ja järjestää tätä näkyvyyttä. Klubi hankki helmikuussa 1995 käyttöönsä laman jaloissa suljetun KOP-pankin konttorin ikkunatilat ja rakensi sinne 90-vuotiaasta Rotarysta ja Kauhavan klubin toiminnasta kertovan näyttelyn. Esillä oli monipuolista informaatiota käsin tekstatuissa isoissa kartongeissa, valokuvia, klubin viirikokoelmaa sekä tietysti klubin urheiluvoittosaaliina saama iso pokaalikokoelma. Näkyvyyttä tempauksella saatiinkin. Paitsi näyteikkunaostoksina myös monien lehtijuttujen muodossa.

Vahvasti mukana GSE-vaihdossa

Lukioikäisten kansainvälisen nuorisovaihdon jälkeen Rotaryt kehittivät myös nuorille korkeakoulututkinnon jälkeen jo työelämässä mukana oleville ammattilaisille tarkoitetun Group Study Exchange vaihdon. Kyse oli Rotarysäätiön rahoittamasta, reilun kuukauden mittaisesta rotarypiirien välisestä pienryhmävaihdosta. Rotarysäätiö kustansi GSE-ryhmäläisille lentoliput kohdemaahan ja takaisin, isäntäpiirin rotarit kustansivat ruoan, perhemajoituksen paikallisten rotareiden kodeissa ja matkustamisen kohdemaassa. Näiden 5-10 hengen ryhmien vetäjinä toimivat kokeneet rotaryt. Kierroksen aikana ajan tiimiläiset tutustuivat eri kaupungeissa kohdemaansa liike-elämään, julkishallintoon, arkielämään ja oman ammattinsa harjoittamiseen.

Kauhavan rotaryklubi oli vahvasti mukana tässä GSE-toiminnassa. Klubistamme on lähtenyt neljä opintoryhmän vetäjää, pari GSE-ryhmäläistä on myöhemmin tullut klubiimme jäseniksi ja ainakin pari klubimme jäsentä on toiminut myös rotarypiirimme GSE-vastaavina. Ja luonnollisesti klubimme ja sen jäsenet ovat osaltaan isännöineeneet monia maakuntaamme kiertäneitä ulkomaisia GSE-ryhmiä. Eräs vakiovierailukohde Kauhavalla oli luonnollisesti Lentosotakoulu.

Liikkuva ja urheileva klubi

Kokoontumistiedot

Paikka:
Kausi aloitetaan Mutterin kokoustiloissa ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan aikanaan.

Osoite: Lentoasemantie, 62230 Kauhava

Aika: