Liikunnalla on ollut aina suuri merkitys Kauhavan Rotaryklubille. Vuosiohjelmaan kuuluu ainakin kaksi liikuntapainotteista kokousta. Tavallisesti on suunnistettu, saunottu ja paistettu makkaraa Mäenpään hiihtomajalla ja joskus Alahärmän Yliviitalassa. Myös laavu on tullut tutuksi veljille. Vuosiohjelmaan on usein kuulunut sieni- ja marjaretkiä sekä kalastusta. Veljien joukossa on näiden alojen tuntijoita ja he ovat jakaneet tietonsa muille näillä retkillä.

Leijonien kanssa oli aikaisemmin paljon yhteisiä  liikuntatilaisuuksia erikoisesti 1980-luvulla. Klubit ottivat toisistaan mittaa jääkiekossa ja pesäpallossa. Myös rouvat osallistuivat tilaisuuksiin tuomareina ja palkintojen jakajina. Liikuntapäivä päättyi aina yhteiseen illanviettoon ja Laten Kannun täyttöön ja tyhjennykseen usein upseerikerholla. Välillä kannu joutui hukkaan mutta löydettiin jälleen. Klubien jäsenten keski-ikä kuitenkin alkoi nousta ja sitä myöten myös yhteiset liikuntahetket jäivät pois. Nyt pitäisi löytää uusia yhteistyömuotoja ja harrastuksia leijonien kanssa. Siinä on haastetta tuleville presidenteille.

Vuonna 2008 löytyi uutena yhteistyötahona Round Table. Heidän kanssaan soudettiin viime syksynä kilpaa Kauhavajoella. Taisimme hävitä kisan. Jatkossa yhteistyötä Round Tablen  kanssa kannattaa tiivistää.

Kauhavan klubi kunnostautui myös ammunnan Rotaryn SM-kisoissa.  Ilma-aseilla käydyistä kisoista tuli mitaleita sylikaupalla sekä kivääristä että pistoolista.  Ampujien määrä kuitenkin laski 2000-luvun alussa, niin että kisat lopetettiin. Lionsien kanssa ammuttiin kilpaa ilmakiväärillä keväällä 2009. Ampujien väliset erot tasattiin sillä, että kaikki ampuivat tuelta. Sauna ja makkaran paisto olivat luonnollisesti mukana jälkipelissä. Ammunta voisikin olla pitempiaikainen yhteisen toiminnan muoto lionsien kanssa.

Lentopallo on ollut vuosien varrella klubin kuningaslaji. 1980-luvun puolivälissä alkoi SM-putki, joka toi klubille kahdeksan perättäistä mestaruutta. Siihen tuskin mikään toinen klubi pystyy.  Kilpasarja on nyt vaihtunut harrastesarjaksi ja siinä on tullut kolme perättäistä mestaruutta. Viimeisin tuli vuonna 2008 Virossa Türissä. Joukkue pelasi niin hyvin, että voisi 2009 Tikkakoskella pelata kilpasarjassa!

Tämä Terho Haapalan ja Eero Paavolan laatima arkkeli on alunperin julkaistu Kauhavan Rotaryklubin 50-vuotis historiikissa v. 2009