Tammikuu: Ammattipalvelun kuukausi

Olen vuodesta 1990 ollut päivittäin tekemisissä arkistojen kanssa, tällä haavaa niiden tutkijana. Luokitteeni omassa Vaasan rotaryklubissa onkin ’arkistot’. Kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvat asiakirjat ovat sydäntäni lähellä – mitä vanhempi, sitä parempi, mutta myös tämä nyt syntyvä asiakirja on osa piirimme arkistoa. Olen palvellut monia rotaryklubeja avustamalla niitä omien arkistojensa hoidossa. Lupaan kuvernöörivuoteni päätyttyä olla käytettävissänne arkistoasioissa niin halutessanne, neuvoja voi toki kysyä jo nytkin!

Olen toivonut klubien presidenttien yhdessä klubilaisten kanssa löytävän paikallisia hankkeita ja yhteistä tekemistä. Tammikuu, joka on ammattipalvelun kuukausi, tarjoaa siihen hienon mahdollisuuden. My Rotaryn ammattipalvelua koskevalta sivustolta saat lisätietoa ammattipalvelusta ja uusia ideoita siihen, mitä juuri Sinun klubisi voisi tehdä.

Uusi vuosi alkoi

Rotaryvuosi 2019–2020 on vasta puolessa välin ja klubeissa valmistaudutaan jo uuteen Rotaryvuoteen 2020–2021. Uudet tai tehtävissä jatkavat toimihenkilöt on valittu ja heidän tietonsa on päivitetty Suomen Rotaryn jäsentietojärjestelmään. Huolehdittehan myös, että jäsentiedot päivitetään säännöllisesti. Tammikuussa klubit saavat Rotary Internationalin per capita -maksumääräykset (Club invoice). Maksu on syytä hoitaa ajallaan, kätevimmin My Rotaryn kautta.

Monet klubit ovat jo lähettäneet minulle tiedon klubin päätöksestä liittyä piiriin D1385 1.7.2020 lukien. Odottelen kuitenkin lisää ilmoituksia sähköpostiini. Klubien tulee myös tehdä 1.7.2020 mennessä sääntömuutos, mikäli säännöissä klubin mainitaan kuuluvan piiriin D1380.

Joulukuun kuukausikirjeessä kerroin tämän kalenterivuoden aikana järjestettävistä Rotarytapahtumista, joissa voi saada uusia ystäviä ja vahvistaa Rotarytietouttaan. Myös klubien omat juhlat ja tapahtumat, viikkokokoukset mukaan lukien, vahvistavat klubien toimintaa. Laihian rotaryklubi täytti pyöreät 60 vuotta 31.12.2019. Lämpimät onnittelut aktiiviselle ja hyvää rotaryhenkeä pursuavalle klubille ja sen jäsenistölle! Juhlajärjestelyt lienevät jo täydessä käynnissä.

Monien klubien elinvoima piirissämme on kuitenkin – valitettavasti – heikentynyt. Klubeja on lakkautettu ja myös tämän kuluvan Rotaryvuoden aikana niin jäsenmäärä kuin klubien määrä tullee laskemaan. Klubeissa tehdään työtä uusien jäsenten hankkimiseksi, osallistumista kokouksiin pyritään kannustamaan ja paljon energiaa käytetään klubin elinvoiman kartuttamiseksi. Lapualla on otettu hieno askel 2020-luvulle: Lapuan Rotaryklubi on saanut ensimmäisen naisen jäsenekseen.

Piirikuvernöörin klubivierailuja on tammikuussa jäljellä kolme: 7. tammikuuta pidämme yhteisen kokouksen Pedersören ja Pietarsaaren RK:n kanssa Pietarsaaren Kaupunginhotellissa klo 11:45. Maanantaina 13. tammikuuta vierailen Törnävän klubissa Seinäjoella ja tiistaina 14. tammikuuta kierros päättyy Lapuan rotaryklubiin. Kierros on ollut antoisa ja kuten aiemmat piirikuvernöörit ovat todenneet: ei kahta samanlaista klubia. Eläköön monimuotoisuus ja monipuolisuus, niin toiminnassa kuin jäsenistössä!

Hyvää alkanutta vuotta 2020 ja uutta vuosikymmentä!