EndPlasticSoup on muutamien Amsterdamilaisten Rotaryklubien v. 2018 alkuunpanema Rotary-aloite ja toimintamuoto, joka nyt
pyrkii laajenemaan kansainväliseksi rotarytoiminnaksi. EPS toiminnan päämääränä on olla mukana ratkaisemassa nopeasti pahenevaa merien ja muun ympäristön muovisaastumista. Ongelma on vaikea. Joka vuosi maailman meriin arvoidaan päätyvän vähintään 8 miljoonaa tonnia uutta muovijätettä ja sitä arvoidaan olevan siellä ennestään kertyneenä jo noin 150 miljoonaa tonnia! Luonnossa muovi ei käytännössä koskaan katoa ja lakkaa olemasta muovia, se vain hajoaa sään ja auringonvalon vaikutuksesta yhä pienemmiksi palasiksi, ns. mikromuoviksi. Osa tästä mikromuovista päätyy väistämättä eläinten ja kasvien sisään ja kulkeutuu ravintoketjuihin. Lopulta me itsekkin syömme, juomme ja hengitämme mikromuovia.

EPS aloitteen tavoitteena on saada rotareiden ja rotaractien maailmanlaajuinen verkosto, yli 1,2 miljoonaa jäsentä noin 36 000:ssa klubissa, työskentelmään yhdessä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tavoite ei ole ihan vaatimaton: ”Vuonna 2050 ei enää ole ”muovipuuroa” valtamerissä eikä myöskään muovijätettä järvissämme, joissamme, metsissämme, puistoissamme eikä katujemme varsilla”

Maaliin pyritään mm. seuraavan moton siivittämänä: Refuse, Reduce, Reuse & Recycle plastic, eli Vältä, vähennä, uudelleenkäytä ja kierrätä muovia! Vaikka ajattelu on globaalia niin toiminta on paikallista. Tähän mennessä klubit eri puolilla maailmaa ovat järjestäneet mm.paikallisia siivoustempauksia, järjestäneet valistustyötä koulujen tai harrasteseurojen kanssa sekä pyrkineet niin klubitoiminnassa kuin henkilökohtaisellakin tasolla vastulliseen ja mahdollisimman muovivapaaseen toimintaan.

Meillä on ilo ja kunnia kertoa että Kauhavan Rotaryklubi on tämän kauden alussa liittynyt ensimmäisenä suomalaisklubina EndPlasticSoupin täysjäseneksi ja viimeviikon kokouksessa allekirjoitimme myös EPS:n ambassador club eli suurlähettiläsklubi yhteistyösopimuksen. Tämä tarkoittaa sitä että Kauhavan rotaryklubi sitoutuu toimimaan EPS aloiteen edustajana, tiedottajana ja markkinoijana omalla alueellan. Erityisesti omassa rotarypiirissämme ja näin aluksi käytännössä koko Suomen alueella. Luonnollisesti pyrkimyksenä on löytää kaikista Suomen rotarypiireistä jokin aktiivinen yhteistyökumppani joka voi ottaa vetovastuun omalla alueellaan.

Kauhavan Rotaryklubi katsoo että EPS toiminta luo meille uusia mahdollisuuksia hyviin paikallisiin palveluprojekteihin. Sekä Rotaryn periaatteiden mukaisesti lisää yhteistyötämme ja verkostoitumistamme niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.

Toimintamme aiheen parissa on luonnollisesti vielä alkutekijöissä. Ensimmäisenä askeleena käänsimme EPS:n esitteen suomen kielelle. Kyseinen EndPlasticSoup esite on ladattavissa TÄÄLTÄ

Jos kiinnostuit EPS toiminnasta tai kaipaat siitä lisätietoja, ota rohkeasti yhteyttä klubimme EPS-tiimiin:  jarmovain(at)gmail.com  tai  matti.vahapassi(at)netikka.fi

EPS:n maailmanlaajuiset kotisivut löytyvät TÄÄLTÄ