Noin 180 rotaria, rotarien vaihto-oppilasta ja rotexia osallistui piirin kevätkauden suurimpaan tapahtumaan, Uudenkaupungin rotaryklubin järjestämään Unelmien piirikonferenssiin 1.-2.4.2023.

Lauantaina Cruselli-salissa rauhasta puhuivat apulaiskoordinaattori Anita Häggblom ja piirin rauhalähettiläs Joseph Augustine. Vaihto-oppilaat hämmästyttyvät meitä eniten sillä, miten upeasti he ovat omaksuneet ruotsin/suomen kielen lyhyen Suomessa olonsa aikana. Näiden esitysten lisäksi perehdyimme seuraaviin rotariprojekteihin: RYLA alueella 5, Skeittiprojekti Turussa sekä Viisaampana verkossa projekti Laitilassa. Ansioituneita rotareita ja klubeja palkittiin, ja iltapäivä päättyi apulaiskoordinaattori Venanzia Rizzin ja piirin jäsenyyskomitean puheenjohtajan Tiina Malkamon yhteiseen esitykseen. Juontajana sekä päivällä että illalla toimi Sami Kuronen.

Illan Governor’s Ballissa meitä viihdyttivät Mentalisti Pete Poskiparta ja Trio Songbirds. Ansioituneiden rotarien ja klubien palkitseminen jatkui myös gaalassa. Gaalaan toivat tervehdyksen piirin 1430 kuvernööri Maire Huopalainen ja ns. pohjoismainen vieras Guntars Kniksts piiristä 2410 Latviasta. Polioarvonnalla keräsimme gaalan aikana 1560 euroa, joten piirikuvernööri Martin kauden tauluarvonnalla, jonka arpoja myytiin syysseminaarissa, Turku Rotary Forumissa ja piirikonferenssissa, saatiin kokoon lähes 3500 euroa polion lopulliseksi hävittämiseksi.

Sunnuntain aloitimme muistamalla edesmenneitä rotary-ystäviämme laskemalla valkoiset ruusut Itämereen. Aamupäivän musiikista vastasi Uudenkaupungin Laulu-Veikot. Sunnuntain teemana oli ympäristö. Kuulimme SYKEn Jyri Seppälän hätkähdyttävänkin esityksen Hiilineutraalius – unelmia vai totta, Heli Laaksosen “Kummossi unelmi runoilijal o luannost” sekä piirin ympäristökomitean puheenjohtajan Rainer Huopalahden päivityksen vesireppuprojektista sekä muista ympäristöön liittyvistä projekteistamme.

Konferenssista lähti liikkeelle noin 200 erityisesti tilaisuutta varten teetettyä postikorttia erikoismerkkeineen. Tapahtumassa harrastettiin myös lintubongausta, johon osallistuneiden kesken arvottiin linnunpönttöjä. Koko tapahtuman ajan oli avoinna toimintatori, jossa oli esillä mm. ShelterBox. Vaihto-oppilailla oli omaa ohjelmaa sekä Hotelli Aquariuksessa että Laitilan seurakunnan leirikeskus Lehtoniemessä, jossa he myös yöpyivät.

Kiitos kaikkien mukana olleiden puolesta onnistuneesta tapahtumasta Uudenkaupungin rotaryklubille.

Kiitoshalaukset mukana olleille ja onnittelut palkituille. Ensi vuonna tavataan Maarianhaminassa.

Kuvakavalkadi videomuodossa (kuvat DGE Aaro Söderlund)

Esitysmateriaalit ja kuvat löytyvät piirin dropboxista.

Translate »