På Östersjödagen fick rotarianernas projekt mycket synlighet och intresserade besökare.

Den sista torsdagen i augusti 29.8 var i år en unik dag för att fira Östersjödagen på Pakkahuoneenlaituri i Södra kajen. Vid ett evenemang som ordnades av John Nurminens Stiftelse presenterade organisationer som är intresserade av att skydda Östersjön, följa Östersjöns tillstånd och forskning sin verksamhet.

Itämeripäivä 29.8.2024

John Nurminens Stiftelse sammanfattar målet med evenemanget på ett bra sätt: “Östersjödagen, som initierades och koordineras av John Nurminens Stiftelse, firas årligen den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga frågor kring havet och att inspirera till konkreta åtgärder till förmån för Östersjön. Dagen hyllar havets mångfald och omätbara värde. Vid sidan av firandet är målet att öka kunskaperna om havets natur, kultur och historia.”

Merentutkimusalus ArandaI år firade flera organisationer Östersjödagen på Pakkahuoneenlaituri: gästerna bekantade sig med havsforskningsfartyget Aranda och 11 organisationers verksamhet i sitt eget tält. I Rotarytältet fanns ett brett utbud av rotarianska Östersjöprojekt.

Rotarianernas verksamhet presenterades av Lotta Ruokanen, ordförande för Östersjöforumet i rotarydistriktet från Finlandiahusets rotaryklubb. Han arbetade i två roller, halva tiden i Rotarys monter och den andra halvan bakom väggen i HELCOM:s monter.

“Det här är tredje gången rotarianer deltar i evenemanget. För rotarianerna spelar samarbete en nyckelroll, genom vilket rotarianernas projekt och investeringar får större genomslagskraft och synlighet. Rotarianerna själva kunde ha varit ännu mer synliga och talrika på evenemanget, eftersom klubbarna hade bjudits in för att fira sitt veckomöte genom att besöka evenemanget”, sade Lotta Ruokanen på plats.

Rotarit Itämeripäivänä 2024

Rotarytältet innehöll fem teman som vi rotarianer är engagerade i.

Ett gissningspussel blev mycket populärt: “Hur lång tid tar det för ditt skräp att sönderdelas under marina förhållanden?”. Uppgiften var att sortera en massa sopor efter den tid som behövdes för att bryta ner. Det fanns till och med en kö av gissare.

Roskien lajittelutehtävä Itämeripäivänä 2024

Här fanns också en vattenryggsäck från rotarianerna. Anne Karikoski från Helsingfors Munksnäs Rotaryklubb, som ansvarade för presentationen, hade tagit prover på havsvattnet på södra stranden, och gästerna kunde förundras över strandvattnets renhet eller smutsighet, beroende på deras synvinkel. Vattenpaketet intresserade också skolelever och presentationen skapade en trevlig interaktion med besökarna.

Vesirepun esittely Itämeripäivänä 2024

Sillrodd och strömmingsvandring, som ordnas i början av oktober den 6.10 oktober, fick också mycket uppmärksamhet. Många besökare ville veta hur de skulle delta i evenemanget, även om de inte var rotarianer.

Ett stort tack för att du tog hand om rotarianernas tält och ordnade evenemanget för rotarianerna går till Hannele Kauranne från Helsingfors Finlandiahus Rotaryklubb. Hannele gav på förhand bra tips till klubbarna i distriktet om hur man kan delta som enskild rotarian eller som en hel klubb.

Rotarit Itämeripäivänä 2024

Vårt rotarydistrikt har en aktiv Östersjökommitté och ett antal klubbar som är intresserade av Östersjöfrågor. Rotaryprojekt ger klubbarna en fantastisk möjlighet att delta i miljömässigt viktiga projekt och nätverka med andra klubbar. Samarbete ger effekt, säger Hannele Kauranne.