Östersjödagen närmar sig. Det kommer att firas den 29 augusti 2024 runt Östersjön, men speciellt i vårt område. Vårt distrikts Östersjöforum, eller Östersjökommittén, deltar för fjärde gången tillsammans med Finlands miljöcentral och r/v Aranda och många andra aktörer på Pakkahuoneenlaituri i Helsingfors och berättar om rotarianernas Östersjö- och miljöarbete.

Östersjödagen, som initierades och koordineras av John Nurminens Stiftelse, firas årligen den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga frågor kring havet och att inspirera till konkreta åtgärder till förmån för Östersjön. Dagen hyllar havets mångfald och omätbara värde. Vid sidan av firandet är målet att öka kunskaperna om havets natur, kultur och historia.

Tält från olika operatörer på Pakkahuoneenlaituri, Eteläranta 7

Evenemangen är offentliga evenemang öppna för alla. Du kan lära känna till exempel ett havsforskningsfartyg eller en utställning om Östersjön. De olika operatörernas tält kan ses på den bifogade kartan.

Fem teman i rotarianernas tält på Pakkahuoneenlaituri

I Rotarytältet visas fem teman som vi rotarianer är involverade i.

Foto: Marcopiunti

1. Silakkasoutu ja Silakkapatikka den 6 oktober 2024
  2.  Övervakning av blågröna alger – medborgarvetenskap (Syke-samarbete)
  3.  Rantaroskaseuranta – medborgarvetenskap (Syke-samarbete): Även relaterat till ämnet nedskräpning: Gissningstävling “Hur lång tid tar det för din skräp att gå sönder under havsförhållanden?” En cigarettfimp – världens vanligaste strö på stränderna
  4. Vattenryggsäck och dess demo – miljöutbildning för barn och unga (Syke-samarbetet)
  5. Rotarianernas internationella miljöaktiviteter:
  • BASRAN – Baltic Sea Regional Action Network of Rotarians – grannskapsaktivitet
  •     ESRAG – Environmental Sustainability Rotary Action Network – global aktion
  •     Miljö- och Östersjöhelg för utbytesstudenter

Gå med i evenemanget antingen som en klubb eller som en enskild rotarian

Distriktsrotarianer och klubbar kan delta i Östersjöevenemanget på olika sätt:

TIPS 1 FÖR KLUBBAR: Itämerifest på Pakkahuoneenlaituri och Aranda den 29 augusti. 12-19 är ett utmärkt tillfälle att hålla ett annorlunda klubbmöte och/eller ordna en trevlig resa till Helsingfors för klubbens utbytesstudent!

TIPS 2 FÖR KLUBBAR: Rotarytältet behöver också hjälp: På morgonen från 9 till 12 att sätta upp tältet och bygga båset, från 12 till 19 presentera Rotarys baltiska arbete i montern och från 19 till 20. Anmäl dig till Hannele Kauranne.

På uppdrag av distriktets Östersjöforum

Hannele Kauranne
tel. 0400 618 439
hannele.kauranne(at)gmail.com

Läs mer om evenemanget: https://itameripaiva.fi/tapahtuma/itamerifest/

Denna text har översatts av en maskin. Vi ber om ursäkt för eventuella fel.