I höst kommer vi i vårt distrikt att anordna Fördjupade Rotaryutbildningar i Estlan d och Finland. Utbildningen är riktad till både nya och erfarna medlemmar och syftar till att erbjuda en omfattande utbildning i Rotarys grundprinciper, ledarskapsförmågor och utveckling av klubbens verksamhet. Vi frågade Juha Artukka, som genomgick trestegsutbildningen förra året, vad utbildningen egentligen handlar om.

“Utbildningen gav mig ett omfattande informationspaket om Rotarys verksamhet och fördjupade min förståelse för hur vi kan påverka vårt samhälle på ett positivt sätt. Utbildarna var mycket kunniga och sessionerna var interaktiva, vilket gjorde inlärningsupplevelsen levande och minnesvärd,” säger Juha Artukka, kassör i Finlandia Hall Rotaryklubb och nu medlem i distriktets utbildningskommitté.

Fördjupade Rotaryutbildningar (Rotary Leadership Institute, RLI) är ett intensivt och mångsidigt utbildningsprogram som behandlar Rotarys globala och lokala dimensioner.

“Jag uppskattade särskilt möjligheten att nätverka med medlemmar från andra klubbar. Det utvidgade inte bara min syn på Rotarys bredare inverkan, utan inspirerade mig också att ta med nya idéer till min egen klubbverksamhet.”

3-delad utbildning

Utbildningen består av tre delar som ger deltagarna möjlighet att fördjupa sin kunskap om Rotary. Utbildarna är uppbyggda enligt Rotary Leadership Institutes (RLI) utbildningsprinciper.

Del 1: Jag som rotarian. I den här delen fokuserar vi på ledarskap inom Rotary, Rotaryvärlden, etik och yrkestjänst. I avsnittet om Rotaryfonden fördjupar vi oss i medlemsengagemang och skapandet av tjänsteprojekt.

Del 2: Min Rotaryklubb. I denna del bekantar vi oss med de möjligheter som Rotary erbjuder, effektiva ledarskapsstrategier och teambyggande. Dessutom diskuterar vi metoder för att rekrytera nya medlemmar och klubbens kommunikation. I fondavsnittet fokuserar vi på riktad tjänst.

Del 3: Min växande Rotaryvärld. Denna del fördjupar sig i strategisk planering, Rotarys offentliga bild och PR, samt hur vi kan bygga en starkare klubb och förändra världen. I fondavsnittet bekantar vi oss med internationell tjänst.

Utbildningen kan också genomföras i delar, så om något enskilt datum inte passar, kan det ersättas under kommande år eller i en utbildning arrangerad av ett närliggande distrikt.

“Jag uppmuntrar varmt alla rotarianer i vårt distrikt att delta i utbildningen. Det är berikande att diskutera verksamhetens utmaningar och inspirerande exempel med andra rotarianer. Samtidigt utvecklas man både personligt och professionellt,” säger Juha.

Utbildningen i sig är gratis, men varje deltagare betalar för sin egen lunch och för- och eftermiddagskaffe.

Läs mer och anmäl dig!