PUHEENJOHTAJAN HELMIKUINEN BLOGIPALSTA                                                         27.2.2022

Tuota pikaa helmikuu taittuu maaliskuulle ja kohti kevättä kohisten kuljetaan.  Kevään odotus ja talven horroksesta heräävä kevät tuo riemua jokaiselle.  Vai tuoko, sillä Ukrainan sota Euroopan mantereella koskettaa ja kovaa.  Rotary Internationalin julkilausuma Ukrainan konfliktista on tämän blogin lopussa.

Koko sydämestäni toivon Ukrainan kansalle ja sen johdolle voimaa ja rohkeutta.  Sodan jälkipolvena en voi enkä saata ymmärtää itäisen naapurimaamme johdon liikkeitä ja suuruuden kaipuuta. Koronan tuoma pakotteiden purku ei tässä kohdin paljoa mieltä ylennä.

Pelolle emme anna valtaa vaan rotariyhteisönä teemme työtämme rauhan eteen.  Tartuin Rotarymatrikkeliin 2020-2021 ja sen artikkeliin Rotary kolmessa minuutissa. Jo tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle ja Rotaryn perusajatus Humanitaarinen palvelutyö sekä kotipaikkakunnalla että maailmanlaajuisesti, kannustavat meitä yhä voimaperäisemmin tekemään palveltutyötämme.

Joskus saattaa tuntua, että saavutammeko tämän palvelutyömme kautta mitään näistä ylevistä tavoitteista. Vastaus on yksinkertaisen selkeä: Kyllä.  Pienikin hyväntahdon ele ja toiminta tuottaa moninkertaisesti hyvää.  Yksi palvelumme peruspilareista on nuorisovaihto, joka tuo nuoria yhteen luoden ymmärrystä eri kulttuurien ja kansojen välille – se jos mikä on pitkäkestoista rauhantyötä.

Kansainvälinen koulutushankkeemme (GG) Vanhemmat vahvasti mukana, on klubimme ensimmäinen oma kansainvälinen hanke.  Toivon, että suurella joukolla voimme itse kukin lähteä katsomaan ja kuulemaan Riikaan, mitä hyvää tuo hanke on saanut aikaan ja miten tietoisuus hankkeestamme on innostanut muita klubeja jatkamaan tätä työtä muissa maissa.

Klubillemme tärkeitä ovat lapset, nuoret ja ympäristö.  Tutustumalla lapsia ja nuoria tukeviin toimijoihin ja yrityksiin sekä tukemalla eri muodoin näiden toimintaa, voimme olla vakuuttuneita hyvän vaikutuksesta.  Jotta voimme turvata lastemme ja nuortemme tulevaisuutta, katsomme ympäristötiedon ja -kasvatuksen antavan hyvät eväät rakentaa parempaa tulevaisuutta tuleville sukupolville.

Jos nuorisovaihto tuo ymmärrystä erilaisiin ihmisiin, niin myös keväällä 2022 starttaava Valttiohjelman kanssa käynnistyvä yhteistyö on sitä.  Käynnistämme yhteistyön toimintapäivänä 24.4.2022 klo 13–15 Metsäkylän ratsastuskeskuksessa.  Tapahtumasta tarkemmin kotisivullamme ja tietenkin tulevissa klubikokouksissa, tapaamisissa ja viesteissä.

Tämä kuukausikirjeeni oli eräällä tavalla oma tapani tarkastella omaa sosiaalista ympäristöäni ja tekemistäni suhteessa niihin kauheuksiin mitä Ukrainassa tapahtuu.  Siksi olen ylpeä siitä, että minut on kutsuttu tähän yhteisöön, jossa saan tehdä työtä rauhan ja keskinäisen sovun eteen.

Kevään odotuksin

-airi-

Rotary Internationalin julkilausuma Ukrainan konfliktista

Tämä on traagista ja surullista aikaa Ukrainan kansalle ja koko maailmalle.

Rotary:ssa olemme syvästi huolissamme Ukrainan tilanteen heikkenemisestä ja lisääntyvistä ihmishenkien menetyksistä ja humanitaarisista vaikeuksista. Jatkuvat sotilaalliset toimet Ukrainaa vastaan eivät ainoastaan tuhoa aluetta, vaan uhkaavat myös levittää traagisia seurauksia kaikkialle Eurooppaan ja maailmaan.

Yhtenä maailman suurimmista humanitaarisista järjestöistä olemme tehneet rauhasta maailmanlaajuisten tehtäviemme kulmakiven. Yhdymme kansainväliseen yhteisöön vaatiessamme välitöntä tulitaukoa, Venäjän joukkojen vetäytymistä ja diplomaattisten ponnistelujen palauttamista konfliktin ratkaisemiseksi vuoropuhelun avulla.

Rotaryklubit Ukrainassa, Venäjällä ja lähimaissa ovat viimeisen vuosikymmenen aikana ylittäneet kansalliset erot ja osallistuneet aktiivisesti rauhanrakennusprojekteihin hyvän tahdon edistämiseksi ja sodan ja väkivallan uhrien auttamiseksi. Tänään ajatuksemme ovat rotarytovereidemme ja muiden Ukrainassa olevien ja näistä traagisista tapahtumista ja selviytymisestä kamppailevien kanssa. Rotary International tekee kaikkensa tuodakseen apua, tukea ja rauhaa alueelle.

Rotary International

25. helmikuuta 2022