Hoitajat ovat tyytyväisiä asusteiden toimivuuteen ja kiittävät saamastaan tuesta.

Piiri 1410 myönsi Lieto Vanhalinna rotaryklubille 1500 euroa syksyllä 2019 työvaatteiden hankintaan Riian yliopistosairaalan vastasyntyneiden tehohoito-osaston (NICU) hoitajille. Mainitussa paikassa on käynnissä klubimme ja Riian rotaryklubin GG-koulutushanke vastasyntyneiden tehohoidon kehittämiseksi ”Vanhemmat vahvasti mukaan”.

Riian NICUssa on noin 70 hoitajaa. Työolot ovat vaativat. Hoitohuoneiden lämpötilan tulee olla muutama aste normaalia korkeampi ja hoitajan työvuoro kestää 24 tuntia. Olosuhteiden vaatimusten mukaisen työasun hinta (noin 60 euroa) on merkittävä osa hoitajan kuukauden palkasta. Oikeanlaisella työasulla voidaan lisätä työssä jaksamista, mikä vähentää virheitä. Asullaan vaikuttaa suotuisasti työilmapiiriin ja helpottaa pienokaisten vanhempia tunnistamaan työntekijät.

Työasut toimitti Riiassa toimiva yritys. Vaatteiden valinnan teki työryhmä, jossa oli sairaanhoitajia ja osaston ylilääkäri Dace Sniedze sekä yhdyshenkilönä klubiimme päin Inese Priedniece ystävyysklubistamme Riian rotaryklubista.  Klubimme panos hankkeeseen oli 1500 euroa. Hankkeeseen käytössä olleella summalla 3000 euroa saatiin hankituksi 132 kpl paitoja ja 52 kpl housuja.