Vuoden 2021 Valtti-ohjelma on käynnissä.

• Valtti-ohjelman avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus.
  • Valtti-ohjelmaan voivat hakea mukaan 6–23-vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret, jotka eivät vielä ole löytäneet sopivaa liikuntaharrastusta.

Suomen Paralympiakomitean koordinoiman Valtti-ohjelman avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille liikuntaharrastus. Valtti-ohjelmaan valittu lapsi tai nuori saa oman henkilökohtaisen Valtin, jotka ovat pääasiassa kuntoutus- ja liikunta-alan opiskelijoita sekä vapaaehtoisia.  Valtti toimii ohjattavansa liikuntakaverina ja harrastuksen pariin saattajana. Valtti etsii ohjattavalleen vähintään neljä liikuntakokeilumahdollisuutta ja on mukana liikuntakerroilla tukena, kannustajana ja kaverina.

Omaa Valttia voivat hakea 6–23-vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret. Etusijalla ovat lapset ja nuoret, joilla ei ole vielä liikuntaharrastusta, tai jotka eivät tiedä mitä voi harrastaa tai mikä liikuntamuoto sopii omalle toimintakyvylle.

Lieto Vanhalinna rotaryklubi tukee Valtti-ohjelmaa järjestämällä huhtikuussa 2022 toimintapäivän Metsäkylän ratsastuskeskuksessa Turussa. Tavoitteenamme on lisätä sidosryhmien tietoutta ohjelmasta ja rohkaista erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria ja heidän perheitään hakeutumaan Valtti-ohjelmaan.

Valtti-ohjelman vaikuttavuudesta kertoo se, että seurannan perusteella 54 % löysi harrastuksen ja 61 % lisäsi liikkumista. Lisäksi moni sai ideoita ja tukea harrastamiseen. EU-rahoitteisen pilottivuoden 2016 jälkeen Valtti-ohjelma sai opetus- ja kulttuuriministeriön tukea 2017–2019. Vuodesta 2020 alkaen ohjelma käynnistyi taloudellisesti omillaan, osana Suomen Paralympiakomitean toimintaa.

Paralympiakomitean sivuille, jossa kerrotaan enemmän Valtti-ohjelmasta pääset tästä linkistä:  https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti

Klubimme esitteli Valttiohjelmaamme piirimme PETS-SEMINAARISSA Laitilassa 5.3.2022