Piiritoiminnan superviikonlopun Tallinnassa avasi piirineuvottelu perjantaina 14.4.2023. Piirikuvernööri Urmas Kaarlepin johdolla käytiin lävitse virallisen kokouksen keskeiset asiat.

Nimityksiä luottamustoimiin

Rotarypiirin 1420 kuvernöörinä vuonna 2023-2024 toimii Ritva Semi (Pasila Fredriksberg). Hänen jälkeensä toimeen tarttuu Aune Past (Tallinn Reval) vuonna 2024-2025. Rotaryvuonna 2025-2026 kuvernöörin käädyt vastaanottaa Jere Jantunen Lohjan rotaryklubista

Talouskomitean puheenjohtajaksi valittiin Markku Stenvall ja jäseneksi Juha-Kristian KilponenJäsenmaksua kokous päätti laskea 10 eurolla.

Tavoitteena toivon luonti

Rotaryvuonna 2023-2024 Rotary Internationalin presidenttinä toimii skotlantilainen Gordon McInally. Hänen teemanaan tulevalle kaudelle on: ”Creating hope in the world”. Tämän tavoitteen eteen haluaa työskennellä myös piirimme 1420. Toimintaa ohjaa myös esimerkiksi YK:n kestävän kehityksen tavoite 2030: No one left behind. Sieltä rotareiden on helppo löytää itselleen tärkeitä teemoja, kuten koulutus, lasten ja äitien suojelu, puhdas vesi sekä ilmasto.

Ritva Semi ja Urmas Kaarlep piirin kevätkokouksessa 2023

Tuleva piirikuvernööri Ritva Semi esitteli kokouksessa toimintasuunnitelman. Suunnittelun lähtökohta on klubitoiminnassa, jota piiritasolta tuetaan voimavarojen ja osaamisen mukaan. Vahvana teemana suunnitelmassa ovat kestävä kehitys, ympäristö ja ilmastonsuojelu, sillä ne vaikuttavat välillisesti myös kahteen muuhun rotareille tärkeään aiheeseen: terveyteen ja rauhaan.

Tulevan kauden 5 painopistealuetta ovat:

1. Klubitoiminnan elinvoiman vahvistaminen jäsenpidolla sekä toiminnan kehittämisellä niin, että se houkuttaa lisää toimijoita klubeihin. Klubien yhteistoiminnan tukeminen sekä klubien jäsenten osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen.
  2. Toiminta ja hankkeet sekä rotarysäätiöön lahjoittamisen vahvistaminen, jotta hankkeita ja projekteja voidaan toteuttaa.
  3. Viestinnän, tiedotuksen vahvistaminen niin, että se edistää Rotarytoiminnan myönteistä julkisuuskuvaa. Viestinnän ja IT-toimikunnan yhteistyötä vahvistamalla tuetaan sisäistä tiedonvälitystä ja ulkoista näkyvyyttä.
  4. Kansainvälinen toiminta, nuorisotoiminta, nuorisovaihto ja ympäristönsuojelu ovat keskeisiä toiminta-alueita ja aktiviteetteja.
  5. Koulutustoiminta. Klubien toimijoille järjestetään koulutusta, työpajoja ja seminaareja klubitoiminnan kehittämiseksi.

Piirin kevätkokous sujui mukavissa merkeissä – toivotamme onnea ja menestystä uusille toimihenkilöille!