Nimeni on Ana. Olen brasilialainen vaihto-oppilas ja asun tällä hetkellä Raahessa, Suomessa. Saatat ihmetellä, miksi juuri Suomi? (sehän on kysymys, jota kaikki kysyvät) Minä sanoisin, että miksi ei? Suomen kulttuuri on äärettömän rikasta ja todella erilaista kuin mikään, mitä olen koskaan nähnyt. Ilmasto on kylmä ja jokapäiväinen sää täysin erilaista. Luonto on täydellisen lumoava tropiikista tulevalle tytölle. Valitsin Suomen juuri tästä syystä. Etsin kulttuuria, joka poikkesi täysin oman maani kulttuurista ja voin sanoa, että tein todellakin oikean valinnan. Rakastan tätä maata.

Vaihto-ohjelmaani sponsoroi Rotary-järjestö. Se tarjoaa halvan, turvallisen ja hyvin organisoidun vaihtoehdon vaihto-oppilasvuoden toteuttamiselle ja on minulle epäilemättä paras vaihtoehto. Täytyy sanoa, että olen äärettömän kiitollinen Raahen Rotaryklubille, joka otti minut avosylin vastaan. He ovat tehneet ja tekevät edelleen paljon hyväkseni, tukemalla aina unelmiani ja ollessaan minulle kuin toinen perhe.

Haluan korostaa, että olen myös todella kiitollinen isäntäperheilleni. He ovat ottaneet minut tyttärekseen, siskokseen ja lapsenlapsekseen. Olen hyvin kiitollinen kaikesta rakkaudesta ja omistautumisesta, jota he ovat osoittaneet minulle. Rakastan teitä niin paljon.

Vaikka Raahe on pieni kaupunki, täällä on paljon tekemistä enkä ole koskaan paikoillani. Sen lisäksi, että käyn välillä ulkona ystävieni kanssa, on arki varsin hektistä. Jokaisessa pienessä arkisessakin hetkessä täällä on minulle aina jotain uutta ja yllättävää, eikä aika tule koskaan pitkäksi.

Yksi ikimuistoisimmista tapahtumista tähän asti on ollut Lapin matka, jonka teimme yhdessä muiden Rotaryn vaihto-oppilaiden kanssa. Matka tarjosi uusia ja totaalisen erilaisia kokemuksia. Näin tuolla reissulla ensimmäistä kertaa revontulia, pääsin poroajelulle ja kävimme myös tutustumassa husky-tilaan. Olen myös päässyt käymään pääkaupungissanne Helsingissä, käynyt hiihtämässä Iso-Syötteellä (silloin hiihdin ihan ensimmäistä kertaa ikinä murtomaasuksilla) ja olen myös vieraillut muiden vaihto-oppilaiden luona eri kaupungeissa. Osallistuin myös Euroopan Nuorten parlamentin tapahtumaan Jyväskylässä ja pääsin silloin tapaamaan paljon nuoria eri puolilta Eurooppaa.

Helmikuun 6. päivänä olen ollut Suomessa jo 6 kuukautta ja vaihto-oppilasvuoteni on puolessa välissä. En voi edes sanoin kuvailla, kuinka paljon tämä kokemus on jo nyt muuttanut elämääni. Olen erittäin innoissani vielä tulevasta puolesta vuodesta. Odotan kovasti mm. tulevia Wanhojen tansseja (joissa olen mukana) ja keskikesän juhannusjuhlaa, josta olen kuullut ystävieni puhuvan paljon. Odotan myös innoissani Rotaryn kautta järjestettävää Euroopan kiertomatkaa, jonne aion osallistua kesäkuun alussa. Tänä vuonna matkan reitti kulkee läpi yhdeksän Euroopan maan ja pysähtyy 12 Keski-Eurooppalaisessa kaupungissa. Erityisesti odotan pääseväni näkemään Wieliczkan suolakaivokset Puolassa sekä Wienin upean kaupungin Itävallassa.

Päällimmäisenä mielessäni on syvä kiitollisuus kaikesta mitä olen jo saanut täällä kokea ja toivon, että edessä on vielä monia yhtä ihania kohtaamisia, tapahtumia ja kokemuksia kuin tähänkin asti Suomi on minulle tarjonnut.

Translate »