Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja  varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, joka on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna.

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!
Klubimme nuorisovaihtoasiamies: Matti Siilas, sähköposti msiilas(at)luukku.com

Rotaryn kansainväliset kesäleirit Raahessa

Kaikki leirit järjestettiin yhdessä Pietari Brahen rotaryklubin kanssa.

Midnight Sun Camp, 15.-28.7.1990

Midnight Sun Camp -leirille osallistui 16 nuorta iältään 17-20 vuotta 10 eri maasta.

North Finland Roundtrip 28.7.-3.8.1996

North Finland Roundtrip -leirille osallistui 20 nuorta 17 maasta.

Culture, Nature, Sport and Hiking Summer Camp 6.-18.7.2015

Tälle leirille osallistui 16 nuorta Keski-Euroopasta, Turkista ja USA:sta.

Vaihto-oppilaiden kuulumisia:

Anni Siilas – Sebastopol, Pohjois-Kalifornia, USA

Olin Rotareiden nuorisovaihdossa Pohjois-Kaliforniassa lukuvuonna 2019-2020.

Kalifornia oli paikkana mielenkiintoinen, koska se oli niin erilainen kaikesta muusta, mitä olen ennen nähnyt matkustellessa. Asuin noin tunnin ajomatkan päässä San Franciscosta, Sebastopol-nimisessä pikkukaupungissa. Kaupunkina se oli todella sympaattinen, taiteellinen ja monipuolinen. Läheltä löytyi niin vuoria, meri kuin iso kaupunkikin.

Vaihdossa pääsin elämään aivan uudenlaista elämää. Tapasin monia uusia ihmisiä, jotka olivat erilaisista taustoista, ja opin heiltä paljon. Sebastopol oli todella rento kaupunki, jossa oli monenlaisia tapahtumia ja tekemistä.Oli myös siistiä päästä kokemaan erilaisia koulun tapahtumia, kuten tansseja ja jenkkifutis pelejä, joita yleensä näkee vain elokuvissa. Koulussa yhteishenki oli todella iso juttu, ja lähes kaikissa tapahtumissa oli mukana melkein koko koulu huutamassa omia kannustushuutojaan.

Tärkeä yhteisö ja tuki vaihtovuoden aikana on muut Rotary-vaihto-oppilaat. Piirissäni meitä oli 24 eri puolilta maailmaa. Teimme monta retkeä yhdessä ja vietimme viikonloppuja porukalla. Oli hienoa tavata muita nuoria eri paikoista ja löytää yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia toisistamme ja kulttuureistamme. Olen todella kiitollinen, että sain uusia ystäviä eri puolilta maailmaa, ja voin nyt mennä heidän luo matkustelemaan vaikkapa Brasiliaan, Indonesiaan tai Sveitsiin.

Valitettavasti vaihtovuoteni jäi pandemia-tilanteen vuoksi lyhyeksi, mutta tärkeintä minulle oli ne upeat kokemukset, joita kerkesin saada ja kaikki ihmiset, joihin sain tutustua niin koulussa, harrastuksissa kuin vaihtoperheissä.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotelli Raahen Hovi
Kirkkokatu 28
92100 Raahe

Aika:
Torstaisin klo 17.30.
Kesällä klo 8.00 Ruiskuhuoneeella.
Vaihtoehtoina verkkokokoukset.

Translate »