Risto Kallion veneenrakennusprojekti

Risto Kallio aloitti Suomi 100 -veneen rakennusprojektin suunnittelemalla veneensä itse pirtuveneen mallin mukaan. Piirustukset valmistuivat 6.12.2017 itsenäisen Suomen 100-vuotispäivän kunniaksi.

Veneestä tulee salonkiveneen mallinen puuvene, jonka pituus on 12 metriä. Voimalähteinä ovat 10 kW:n sähkömoottori, 60 hv:n perämoottori ja purjeet. Vene on varsinainen hybridivene eli kun sähkö loppuu, ajetaan bensalla ja kun bensa loppuu, käytetään purjeita, aina pääsee jonnekin suojaan avomereltä. Veneessä voi yöpyä 6 henkilöä.

Projektin suunnittelu alkoi noin metrin mittaisen pienoismallin rakentamisella ja testaamisella vuonna 2013 Vietnamissa. Seuraavana vaiheena oli noin viiden metrin mittaisen koemallin valmistus ja testaus uittamalla sitä Raahessa Suvirannassa.  Onnistuneen testiuiton jälkeen alkoi varsinaisen 12-metrisen veneen valmistus Raahen venevarvilla eli Topin hallilla.

Suomi 100 -veneen ensimmäiset piirustukset. Niitä piti vähän entrata

ennen lopullisten kaarten tekoa ja pienoismallia.

Toinen malli testiuitolle menossa.          Lopullisen veneen kaaret.

Rungon kaarien linjaus menossa.            Rimoitusta.

Tässä vaiheessa tarvittiin vingoja/puristimia melko lailla n. 70 kpl kerrallaan. Niillä puristetaan kaks-kerrosrakenteen rimat toisiinsa. Liimana käytetty Sika-tuotetta, meriveden kestävää turpoavaa 1-komponenttista liimaa.

Tässä vaiheessa vene on jo käännetty oikein päin ja hytän rakentaminen on menossa. Nämä kuvat otettu marraskuussa 2020. Tämä veneen teko on hyvä tapa olla koronakaranteenissa.

Helmikuussa 2021 otetuissa kuvissa (alla) hytän rakentaminen on jo hyvin pitkällä.

Vene laskettiin vesille elokuussa 2021 Raahen Pursiseuran satamassa. Viimeistelytyö jatkuu edelleen.

Veneeseen rakennetaan mm. masto purjehdusta varten.

Videot:

Suomi 100-vene_1

Veneen kääntö

Koeajo 15 solmua

Veneen kastaminen: kuvia ja videoita

Translate »